Postanowienie NSA z dnia 1 czerwca 2010 r., sygn. I OW 27/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Ewa Dzbeńska Sędziowie NSA Anna Łukaszewska-Macioch Wiesław Morys (spr.) Protokolant Maciej Kozłowski po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Ruda Śląska o rozstrzygnięcie sporu o właściwość między Prezydentem Miasta Ruda Śląska a Prezydentem Miasta Kalisz w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku T. K., w sprawie udzielenia pomocy w formie refundacji kosztów pobytu w Schronisku [...] w Kaliszu postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Kalisz jako organ właściwy do rozpoznania sprawy
Uzasadnienie
Prezydent Miasta Ruda Śląska na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 k.p.a. w związku z art. 4 i art. 15 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) - dalej P.p.s.a. - wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Ruda Śląska a Prezydentem Miasta Kalisz w sprawie udzielenia T. K. pomocy w formie refundacji kosztów pobytu w Schronisku [...] w Kaliszu. W motywach wniosku podał, iż Prezydent Miasta Kalisz uznał się za niewłaściwego do rozpatrzenia podania tegoż z 8 stycznia 2010 r. i postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2010 r. przekazał je Prezydentowi Rudy Śląskiej. Powołał się na regulację zawartą w art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) - dalej u.p.s.- zgodnie z którą właściwość miejscową gminy zobowiązanej do świadczenia w przypadku osoby bezdomnej ustala się według miejsca ostatniego zameldowania tej osoby. Ponieważ T. K. ostatnie zameldowanie na pobyt stały miał w Rudzie Śląskiej, to gmina ta jest właściwą w sprawie udzielenia świadczenia. Prezydent Miasta Ruda Śląska uznał to stanowisko za wadliwe. Powołując się na dokumenty oraz przeprowadzony w sprawie wywiad środowiskowy stwierdził, iż T. K. koncentruje swoje sprawy rodzinne i zawodowe w Kaliszu, z tym miastem wiąże swoją przyszłość, w nim również widzi nadzieję na wyjście z bezdomności. Dodatkowo podał, iż bezspornym jest, że po opuszczeniu domu dziecka przydzielono mu mieszkanie z zasobu gminy Ruda Śląska, ale mieszkania tego nie przyjął i opuścił Rudę Śląską. W tak przedstawionym stanie faktycznym za zasadne organ ten uznał ustalenie właściwości gminy na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, czyli według miejsca ostatniego zamieszkania. Z uwagi na brak definicji miejsca zamieszkania w ustawie o pomocy społecznej wnioskodawca odwołał się do regulacji zawartej w art. 25 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Powołując się na stan faktyczny i prawny wniósł o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty