Wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2010 r., sygn. I GSK 1034/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edward Kierejczyk Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 18 sierpnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 16 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Wr 1237/08 w sprawie ze skargi T. A. Spółki z o.o. we W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz T. A. Spółki z o.o. we W. kwotę 412 (słownie: czterysta dwanaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1237/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. uwzględnił skargę T. A. Spółki z o.o. we W. i uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] czerwca 2008 r., nr[...], w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia faktyczne:
W dniu 28 marca 2008 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w L. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego złożony przez T. A. Spółka z o.o. we W. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynikało, że spółka posiada skład podatkowy, w którym produkowany jest wyrób akcyzowy zharmonizowany o nr PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 - komponent uzyskiwany w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych. Wyrób sprzedawany jest do składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a także podmiotom, które nie mają statusu składu podatkowego oraz osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy wyrób uzyskiwany w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych będzie podlegać zerowej stawce podatku akcyzowego po sprzedaży i zużyciu go jako paliwo silnikowe lub paliwo do celów opałowych. Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, spółka wyraziła pogląd, że według klasyfikacji PKWiU oraz klasyfikacji umieszczonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) wyrobu nie można zakwalifikować zarówno do grupy paliw silnikowych, jak i paliw do celów opałowych. Ustawodawca nie utworzył również osobnej pozycji, w której znalazłby się wyrób i tym samym nie zmienił jego stawki na inną niż zerowa. Zdaniem Spółki wyrób, bez względu na sposób wykorzystania, czy to do celów opałowych czy jako paliwo silnikowe, zachowuje status wyrobu akcyzowego zharmonizowanego z zerową stawką podatku akcyzowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty