Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. I FSK 1344/10
Nie można także uznać, aby samo określenie trzech stawek podatkowych dla tego samego wyrobu akcyzowego stanowiło przyczynę uznania naruszenia art. 2 Konstytucji.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA (del.) Ryszard Pęk, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 10 kwietnia 2008 r. sygn. akt I SA/Go 910/07 w sprawie ze skargi W. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 6 sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za lipiec 2004 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od W. K. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w R. kwotę 600 zł (słownie: sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 10 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/Go 910/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę W. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z 6 sierpnia 2007 r. nr ... w przedmiocie podatku akcyzowego za lipiec 2004 r.
W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że decyzją z 15 czerwca 2007 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Z. określił skarżącemu, prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "S. W. K.", podatek akcyzowy za lipiec 2004 r. z uwagi na niedochowanie przez podatnika warunków niezbędnych dla obniżenia stawki podatku akcyzowego, bowiem nie posiadał wystawionych przez nabywców oleju opałowego kompletnych oświadczeń o przeznaczeniu oleju na cele opałowe, zawierających wszystkie elementy przewidziane w § 4 rozporządzenia z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), co skutkowało zastosowaniem stawek akcyzy przewidzianych dla oleju napędowego.
W wyniku złożonego odwołania Dyrektor Izby Celnej decyzją z 6 sierpnia 2007 r. utrzymał w mocy decyzję pierwszoinstancyjną. Ustalono bowiem, że w omawianym okresie skarżący sprzedał 106.250 litrów oleju opałowego, przy czym sprzedaż 102.100 litrów udokumentowana została fakturami VAT, a sprzedaż 4.150 litrów paragonami z kasy fiskalnej. Do dowodów sprzedaży dołączono oświadczenia nabywców o przeznaczeniu oleju opałowego na cele opałowe, w tym 4 paragony, do których dołączono niekompletnie wypełnione oświadczenia nabywców oleju opałowego. Organ, powołując się na § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, podniósł, że oświadczenia nabywców powinny wskazywać rodzaj i typ urządzeń grzewczych, tymczasem w oświadczeniach brak było m.in. wskazania typu urządzeń grzewczych, a ponadto powinny być składane w momencie dokonywania transakcji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty