Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2010 r., sygn. II FSK 1388/08
Przewidziane w art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. niestosowanie do przedmiotu opodatkowania stawek przewidzianych dla gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sytuacji, gdy przedmiot ten nie jest i nie może być wykorzystywany ze względów technicznych do prowadzenia działalności gospodarczej, należy rozpatrywać odrębnie odnośnie do każdego przedmiotu opodatkowania.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędziowie NSA Edyta Anyżewska (sprawozdawca), WSA del. Lidia Ciechomska - Florek, Protokolant Justyna Bluszko - Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 kwietnia 2008 r. sygn. akt I SA/Łd 166/08 w sprawie ze skargi Z. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia 3 grudnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi (przedstawione przez Sąd pierwszej instancji).
1.1. Decyzją z dnia 8 października 2007 r. Prezydent Miasta Ł. ustalił Z. C. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2005 r. Do opodatkowania przyjęto: 27.188 m2 gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, 100 m2 budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i budowle o wartości 33.807,39 zł; 26.507,90 m2 powierzchni budynków wg stawki dla pozostałych budynków w okresie od stycznia do września 2005 r. oraz 21.323,90 m2 budynków wg stawki "pozostałe" w okresie od października do grudnia 2005 r. Podatek ustalono na kwotę 171.724 zł.
Organ zauważył, że z protokołu oględzin nieruchomości podatnika z dnia 9 września 2005 r. wynika, iż trwały jeszcze wówczas prace rozbiórkowe na nieruchomości, co z kolei spowodowało wydanie w dniu 14 września 2005 r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego postanowienia o wstrzymaniu robót rozbiórkowych oraz decyzji z dnia 27 września 2005 r., nakazującej zaniechanie dalszych robót budowlanych. Z projektu rozbiórki odlewni, stanowiącego załącznik do decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę z dnia 22 grudnia 2005 r., wynikało zaś, że do daty zaniechania dalszych robót budowlanych, rozbiórce uległo 5.184 m2 budynku odlewni i tyle też organ pierwszej instancji odjął od października 2005 r. z łącznej powierzchni budynków będących przedmiotem opodatkowania, według stawki dla budynków pozostałych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
