Wyrok NSA z dnia 7 lipca 2009 r., sygn. II OSK 1107/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. NSA Wiesław Morys (spr.) Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej "Stowarzyszenia [...]" z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2008 r. sygn. akt IV SA/Wa 2477/07 w sprawie ze skargi "Stowarzyszenia [...]" z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 15 lutego 2008 r., wydanym w wyniku skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. (dalej: Stowarzyszenie), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] października 2007 r. w części, w której rozpoznano odwołanie tegoż Stowarzyszenia od decyzji Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] maja 2007 r. w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym:
Wnioskiem z dnia 21 sierpnia 2006 r. [...] S.A. w W. zwróciła się do Prezydenta m.st. Warszawy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbiórce kamienicy wraz z oficynami i na jej miejscu budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego w zabudowie plombowej wraz z dwupoziomowym garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną na działce nr [...], przy ul. [...] w W.. Postanowieniem z dnia [...] lutego 2007 r. dopuszczono do udziału w postępowaniu poprzednika prawnego Stowarzyszenia, a to Stowarzyszenie [...] w W.. Pozytywną dla wnioskodawcy decyzję wydano w dniu [...] maja 2007 r. Spotkała się ona z dwoma odwołaniami: Wspólnoty Mieszkaniowej [...] oraz Stowarzyszenia. Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] października 2007r., na podstawie art. 134 k.p.a. stwierdziło uchybienie terminu do wniesienia odwołania przez Wspólnotę Mieszkaniową [...], natomiast na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. i art. 61 ust.1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) utrzymało decyzję organu pierwszej instancji w mocy. Decyzję tę zaskarżyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Stowarzyszenie, które w skardze zarzucającej niewyjaśnienie sprawy i nierozważenie wskazanych w jej uzasadnieniu aspektów, domagało się uchylenia decyzji organów obu instancji. Jak wynika z motywów wyroku z dnia 15 lutego 2008 r. stwierdzając nieważność decyzji organu odwoławczego Sąd pierwszej instancji miał na uwadze przede wszystkim obowiązek sądów administracyjnych badania prawidłowości dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu administracyjnym na prawach strony, nadto obowiązek organu drugiej instancji oceny legitymacji wnoszącego odwołanie. W tej materii Sąd ten zważył, iż organizacje społeczne biorą udział w postępowaniach administracyjnych na mocy wyjątkowego (zasadą jest udział w charakterze stron osób, których interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie lub żądających czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek) przepisu art. 31 § 1 pkt 2 k.p.a. Wedle jego brzmienia organizacje społeczne mogą być dopuszczone do udziału w postępowaniu administracyjnym wówczas, gdy wynika to z ich celów statutowych i przemawia za tym interes społeczny. Zdaniem Sądu pierwszej instancji rozpatrzenie odwołania podmiotu niemającego przymiotu strony oraz wadliwie dopuszczonej do udziału w postępowaniu organizacji społecznej skutkuje nieważnością decyzji. Do takiej oceny decyzji z dnia [...] października 2007 r. doprowadziła Sąd analiza treści statutu Stowarzyszenia, który m.in. przewiduje podejmowanie działań w celu ochrony istniejących obiektów historycznych i zachowania walorów architektonicznych m.st. Warszawy. Poza tym Wojewódzki Sąd Administracyjny dostrzegł, że sposób realizacji tych celów, a to organizowanie społecznych inicjatyw, komitetów, seminariów, spotkań specjalistycznych, składanie petycji, skarg i wniosków, (należących do środków opisanych w Dziale VIII k.p.a.), nie wskazuje na zamiar i możliwość udziału Stowarzyszenia w postępowaniach administracyjnych. W ocenie tego Sądu wzmacnia ten wniosek brak zapisu co do możliwości wnoszenia skarg do sądów administracyjnych. Wreszcie nie mogło ujść uwadze Sądu pierwszej instancji, iż osoby zasiadające we władzach Stowarzyszenia jednocześnie wchodzą w skład organów innych podmiotów prowadzących konkurencyjną działalność, co nie znalazło jego akceptacji. W konsekwencji czego Sąd ten uznał, iż nie było podstaw do rozpatrzenia odwołania Stowarzyszenia, a wcześniej do dopuszczenia go do udziału w postępowaniu administracyjnym. Jako podstawę prawną orzeczenia przytoczył przepisy art. 145 § 1 pkt 2 w związku z art. 134 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) - dalej Ppsa).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty