Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2009 r., sygn. II OSK 1861/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Kisiel Sędziowie Sędzia NSA Bożena Walentynowicz Sędzia NSA (del.) Janusz Furmanek (spr.) Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Małopolskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 września 2008 r. sygn. akt II SA/Kr 514/08 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru budowy oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 września 2008 r., sygn. akt II SA/Kr 514/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Tatrzańskiego z dnia [...] grudnia 2007 r., znak [...] w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru budowy przez M. W. i zasądził od organu na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania.
Starosta Tatrzański po rozpatrzeniu zgłoszenia M. W. z dnia 15 listopada 2007 r. wniósł sprzeciw w sprawie zgłoszenia robót budowlanych polegających na budowie budynku gospodarczego o powierzchni 25 m2 na działce nr [...] położonej w B. D.. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia wydanego w I instancji wskazał art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
Organ l instancji wskazał, że zgodnie z powyższym przepisem ma on prawo do wniesienia sprzeciwu, w formie decyzji, jeżeli zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. W aktach znajduje się zarówno zgłoszenie w sprawie przedmiotowych robót, postanowienie wzywające o jego uzupełnienie, jak i uzupełnienie wniosku. Organ l instancji po zbadaniu zgromadzonych dokumentów uznał, że zgłoszone roboty nie mogą być wykonane na podstawie zgłoszenia, ale w tym celu konieczne jest uzyskanie ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę. Organ przytoczył treść art. 29 ustawy Prawo budowlane, który zawiera taksatywne wyliczenie przypadków niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę, stwierdzając, że przepis ten należy interpretować zawężająco. Artykuł 29 ust.1 w/w ustawy stanowi, iż pozwolenia na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan, a także przydomowych oranżerii o powierzchni zabudowy do 25m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500m2 powierzchni działki. Na podstawie w/w przepisu organ uznał, że aby na podstawie zgłoszenia można było wykonać budowę budynku gospodarczego niezbędne jest, aby działka miała powierzchnię co najmniej 500m2, natomiast przedmiotowa działka ma powierzchnię 220 m2.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty