27.10.2009

Postanowienie NSA z dnia 27 października 2009 r., sygn. I OSK 1420/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 27 października 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.Ch. i E.Ch. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 sierpnia 2009 r., sygn. akt II SA/Sz 139/09 odrzucające skargę A. i E.Ch. na bezczynność Wójta Gminy M. w przedmiocie wykupu nieruchomości pod urządzenie drogi publicznej postanawia oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 5 sierpnia 2009 r., sygn. akt II SA/Sz 139/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie odrzucił skargę A. i E.Ch. na bezczynność Wójta Gminy M. w przedmiocie wykupu nieruchomości pod urządzenie drogi publicznej. W uzasadnieniu wskazano, że zakres kontroli działalności administracji publicznej dokonywanej przez sądy administracyjne określa przepis art. 3 § 2 pkt 1 - 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę i stosują środki określone w tych przepisach (art. 3 § 3 p.p.s.a). Skarżący zarzucają organowi administracji bezczynność w podjęciu czynności wykupu przez Gminę nieruchomości gruntowych wskazanych przez skarżących w celu przeznaczenia ich na drogę publiczną, obsługującą komunikację z nieruchomością skarżących. Zarzucają także organowi bezczynność polegającą na "niestwierdzeniu" naruszenia prawa wskutek dokonania podziałów, scaleń i rozgraniczeń działek położonych na terenie M.-U. zarówno będących własnością skarżących jak i działek sąsiednich - bez stosownych decyzji administracyjnych zatwierdzających w/w czynności. Żadne przepisy prawa nie określają obowiązku działania organu (Wójta Gminy M.) i podjęcia jakiegokolwiek aktu czy czynności o charakterze administracyjnym, w sprawie wykupu nieruchomości skarżących i działek sąsiednich z przeznaczeniem na drogę publiczną. Stwierdzić należy, iż roszczenie skarżących o wykup nieruchomości, a więc o zawarcie cywilnej umowy ma charakter cywilnoprawny i z tego tytułu nie podlega kognicji sądów administracyjnych. Nie sposób także mówić o bezczynności Wójta Gminy M., przewidzianej w art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a, polegającej na "niestwierdzeniu" naruszenia prawa przez Naczelnika Gminy M. lub Wójta w związku z niewydaniem decyzji administracyjnych w sprawie podziału, scalenia czy rozgraniczenia konkretnych nieruchomości, gdyż Wójt, w tej kwestii, w świetle przepisów prawa, takich kompetencji nie posiada. Niniejsza sprawa nie jest sprawą sądowoadministracyjną, w rozumieniu p.p.s.a. i nie podlega rozpoznaniu przez sądy administracyjne, stąd też skarga jest niedopuszczalna.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne