Wyrok NSA z dnia 28 października 2009 r., sygn. I OSK 465/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Irena Kamińska Sędziowie sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz (spr.) sędzia NSA Izabella Kulig -Maciszewska Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 28 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Pyskowice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 listopada 2008 r. sygn. akt IV SA/Gl 732/08 w sprawie ze skargi Gminy Pyskowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] sierpnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie spraw mieszkaniowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Wyrokiem z dnia 24 listopada 2008 r., sygn. akt IV SA/Gl 732/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy Pyskowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego, z dnia [...] sierpnia 2008 r., nr [...], stwierdzające nieważność uchwały Rady Miejskiej w Pyskowicach, z dnia [...] czerwca 2008 r., nr [...] w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Pyskowicach, z dnia [...] maja 2003 r., nr [...], w przedmiocie wydzielenia lokali socjalnych z zasobu mieszkaniowego gminy.
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy.
Rada Miejska w Pyskowicach, podejmując uchwałę nr [...], postanowiła zmienić uchwałę własną nr [...], w ten sposób, że zmieniła treść Załącznika Nr 1 do uchwały nr [...], któremu nadała brzmienie określone w załączniku do uchwały nr [...]. Rada powołała się na przepisy art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. 22 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz.266 ze zm.).
W rozstrzygnięciu nadzorczym, podjętym w oparciu o art. 91 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, Wojewoda Śląski stwierdził, że przywołane przez Radę przepisy nie stanowią podstawy do podjęcia uchwały przez organ stanowiący. Przepis art. 22 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego stanowi jedynie, że z zasobu mieszkaniowego gmina wydziela część lokali, które przeznacza się na wynajem jako lokale socjalne. Z przepisu tego nie wynika natomiast, by wydzielenie lokali socjalnych wymagało uprzedniej uchwały rady gminy. Organ nadzoru wywodził dalej, że upoważnienia do podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie wydzielenia z zasobu mieszkaniowego lokali socjalnych nie można domniemywać w oparciu o art. 18 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym. W myśl tego przepisu, do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. W przypadku gospodarowania lokalami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy ma zastosowanie art. 11 ust.1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz.2603 ze zm.). Zdaniem Wojewody, przepis ten kształtuje zasadę, w myśl której, z zastrzeżeniem wyjątków ustawowych, to do organu wykonawczego należy gospodarowanie nieruchomościami. Konkludując, organ nadzoru stwierdził, że skoro ustawodawca nie zastrzegł czynności wydzielania lokali do właściwości organu stanowiącego gminy, to rada nie jest upoważniona do działania w tej sprawie. Tym samym uchwałę nr [...], należy uznać za podjętą bez podstawy prawnej. Na poparcie swego stanowiska przytoczył fragment uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 czerwca 2008 r., sygn. akt II SA/Gl 307/08. Sąd stwierdził w tym orzeczeniu m.in., że zgodnie z art. 25 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Przykładowe wyliczenie czynności zawiera ust.2 tego przepisu. Generalnie chodzi o czynności faktyczne lub prawne. Lokale, o ile nie stanowią przedmiotu odrębnej własności, są częścią składową nieruchomości i dzielą jej byt prawny. O ile zatem organ wykonawczy gospodaruje nieruchomościami, to dotyczy to jej części składowych. Sąd odnotował także, iż oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jej organ wykonawczy (art. 46 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym). Mieszkaniowym zasobem gminy nie mogą więc rządzić odmienne reguły.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty