Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. I FSK 1800/07
W przypadku, gdy w decyzji organu pierwszej instancji w sposób prawidłowy określono wysokość zobowiązania podatkowego, ale wskazano nieprawidłową podstawę prawną określającą uprawnienia dla organu do wydania decyzji, a podstawa ta istnieje w obowiązującym porządku prawnym, to prawidłowym rozstrzygnięciem w tym wypadku jest utrzymanie w mocy skarżonej decyzji pierwszej instancji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Juliusz Antosik (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Tomasz Kolanowski, Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Protokolant Iwona Wtulich, po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej F.W.S. "F.P." w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lipca 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 989/07 w sprawie ze skargi F.W. S. "F.P." w W. na decyzję Dyrketora Izby Skarbowej w W. z dnia 5 kwietnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za luty i sierpień 2002 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 989/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Fundacji "F." na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 5 kwietnia 2006 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za luty i sierpień 2002 r.
W uzasadnieniu wyroku, przedstawiając stan sprawy, Sąd podał, że w wyniku przeprowadzonej w Fundacji kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości w dokonanym rozliczeniu podatku od towarów i usług za luty i sierpień 2002 r. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego W. decyzją z dnia 14 października 2004 r. określił stronie za luty 2002 r. zobowiązanie w podatku od towarów i usług za sierpień 2002 r. kwotę różnicy podatku do przeniesienia na następny miesiąc oraz ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe.
W spornej kwestii dotyczącej usług przechowywania i dozoru zabezpieczonych pojazdów dla Prokuratury Okręgowej w Warszawie i Komendy Stołecznej Policji Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że Fundacja nie pobierała należności za świadczenie tych usług przez pierwsze trzy miesiące, co wynikało z umów podpisanych z wymienionymi organami. Organ przypomniał, że stosownie do art. 6 ust. 8e ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 11, poz. 50 ze zm.) w przypadkach, gdy czynności, o których mowa w ust. 8b pkt 4, 10, 11 i 13, są świadczone bez pobrania należności, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z ust. 1-6. Zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy, jeżeli sprzedaż towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Organ I instancji ustalił na podstawie ww. przepisów moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu świadczenia przez stronę skarżącą usług przechowywania pojazdów bez pobrania należności, przyjmując do wyliczeń przedstawione przez Fundację w załącznikach nr 1 - 4 do protokołu kontroli kwoty obrotu i podatku należnego. W sporządzonych zestawieniach faktur VAT dla Komendy Stołecznej Policji i Prokuratury Okręgowej znajdują się faktury sprzedaży dot. usług przechowywania pojazdów za pobraniem należności, które nieprawidłowo ujęto do rozliczenia w lutym i sierpniu 2002 r., zamiast odpowiednio w marcu i wrześniu 2002 r. Strona skarżąca dokonała rozliczenia w lutym 2002 r. podatku należnego za faktury, za które nie otrzymała zapłaty bądź zapłatę otrzymała po terminie płatności, niezgodnie z obowiązkiem podatkowym określonym w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 109, poz.1245 ze zm.), w wyniku czego zawyżyła wartość podatku należnego. Ponadto strona dokonała rozliczenia w sierpniu 2002 r. podatku należnego z faktur, za które nie otrzymała należności przed upływem terminu płatności określonym w fakturach, niezgodnie z obowiązkiem podatkowym określonym w art. 6 ust. 8b pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Z uwagi na to, że w sierpniu 2002 r. strona zawyżyła kwotę różnicy podatku do przeniesienia na następny miesiąc. Organ I instancji, powołując za podstawę art. 27 ust. 6 tej ustawy, ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że organ I instancji powołał w tym zakresie złą podstawę prawną, w związku z czym powołany błędnie przepis art. 27 ust. 6 tej ustawy zmienił na przepis art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
