07.08.2009 Podatki

Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2009 r., sygn. II FSK 861/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka (sprawozdawca), Sędzia NSA Włodzimierz Kubiak, Sędzia WSA del. Anna Znamiec, Protokolant Dorota Żmijewska, po rozpoznaniu w dniu 7 sierpnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej E. K. i B. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Op 2/08 w sprawie ze skargi E. K. i B. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 14 marca 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 27 lutego 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyniku powtórnego rozpoznania sprawy oddalił skargę E. i B. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w O. z dnia 14 marca 2006 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r.

Z przedstawionego w uzasadnieniu stanu faktycznego wynika, że wnioskiem z dnia 14 lipca 2005 r. podatnicy zwrócili się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w O. o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. powstałej w wyniku zaliczenia do przychodów podlegających opodatkowaniu otrzymanej przez B. K. należności zagranicznej. Podatnikowi wypłacano to świadczenie jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu z dniem 1 października 2001 r. na stanowisko starszego specjalisty w Międzynarodowym Sztabie Wojskowym w Kwaterze Głównej NATO w B. Pełnił tam służbę do 30 listopada 2004 r. Należność ta objęta była w ocenie strony w 2004 r. zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 21 ust.1 pkt 110 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm., dalej jako u.p.d.o.f.). W dniu 4 sierpnia 2004 r. małżonkowie skorygowali żądanie, wnosząc o stwierdzenie nadpłaty w kwocie 44.066,80 zł i składając korektę zeznania rocznego za 2004 r.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w O. decyzją z dnia 15 listopada 2005 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku. W uzasadnieniu wskazał, że pomimo rozbieżności w nazewnictwie, ("należność zagraniczna" przysługująca żołnierzom zawodowym wyznaczonym do pełnienia służby poza granicami kraju i "dodatek zagraniczny" przysługujący członkom służby zagranicznej), obydwa te świadczenia w zakresie skutków podatkowych należy traktować jednakowo. Przesądzające znaczenie ma bowiem analogiczny sposób ich naliczania - na podstawie tzw. kwoty bazowej wymienionej w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej (Dz.U. Nr 239, poz. 2048) - do którego wprost odwołują się przepisy mającego zastosowanie w niniejszej sprawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie uposażenia i innych należności pieniężnych otrzymywanych przez żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa (Dz. U. Nr 115, poz. 1198 ze zm.) oraz fakt, że od 2004 r. należność zagraniczna została ubruttowiona (podobnie jak dodatek zagraniczny) w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne