Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2009 r., sygn. I FSK 1039/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Ryszard Mikosz (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej L.N., J. B. FTH N. s.c. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Po 1562/07 w sprawie ze skargi L.N., J. B. FTH N. s.c na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 30 sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od L.N., J. B. FTH N. s.c na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę 1800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1.1. Wyrokiem z dnia 20 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Po 1562/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej powoływanej jako P.p.s.a.), oddalił skargę Spółki cywilnej Ł. N. i J. B. FTH "N." na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 30 sierpnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2004 r.

1.2. W uzasadnieniu Sąd w pierwszej kolejności omówił dotychczasowy przebieg postępowania w sprawie. W tych ramach odnotował w szczególności, że w toku kontroli podatkowej we wspomnianej Spółce stwierdzono, iż nie dokonała ona faktycznego nabycia oleju napędowego od M. Z. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą "M." oraz że w konsekwencji zużyty przez nią olej napędowy pochodzi z nieznanego źródła.

1.3. Następnie Sąd nawiązał do decyzji z dnia 23 kwietnia 2007 r., którą Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, powołując się na art. 2 ust. 1, art. 10 ust. 1 i 2 i art.19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm.) oraz art. 86 ust. 2 pkt 1a, art. 99 ust. 1 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.), a także § 48 ust. 4 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z 22 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) i § 14 ust. 2 pkt 2 i pkt 4a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.), określił spółce cywilnej "N." zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług oraz dodatkowe zobowiązanie podatkowe za poszczególne miesiące roku 2004. Sąd podkreślił w szczególności, że wspomniany organ przyjął, iż faktury wystawione przez M. Z. nie potwierdzały faktycznych transakcji gospodarczych, gdyż podmiot ten nie posiadał żadnego zaplecza technicznego i środków finansowych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie handlu paliwami, otrzymując od osób trzecich, m.in. od N. A., wynagrodzenie w zamian za sporządzone przez siebie "puste" faktury legalizujące paliwo pochodzące z nieznanego źródła. Stwierdził też, iż zdaniem Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej Spółka "N." w toku kontroli podatkowej nie wykazała rzeczywistego wykonania transakcji wymienionych w zakwestionowanych fakturach, nie przedkładając "listów przewozowych, przelewów bankowych, świadectw jakości paliwa, dowodów magazynowych".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne