Wyrok NSA z dnia 30 października 2009 r., sygn. I FSK 14/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia WSA del. Małgorzata Fita, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 30 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 28 października 2008 r. sygn. akt I SA/Go 530/08 w sprawie ze skargi R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 3 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Celnej w R. na rzecz R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w W. kwotę 120 zł (sto dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28.10.2008 r., sygn. I SA/Go 530/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. "c" ustawy z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) - zwanej "popsa" uchylił zaskarżone przez R. Polska sp. z o.o. w W. postanowienie Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 03.04.2008 r. w przedmiocie zawieszenia postępowania oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Izby Celnej z dnia 11.02.2008 r.
W pierwszej kolejności Sąd przybliżył dotychczasowy przebieg postępowania przed organami podatkowymi. W tych ramach Sąd wskazał, że Urząd Skarbowy W. wszczął postępowanie w sprawie niedoboru podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług od importowanych w 1998 r. samochodów osobowych marki Renault i decyzją z dnia 29.11.2002 r. ustalił zobowiązanie w podatku od towarów i usług od importu samochodów. Dyrektor Izby Skarbowej w W. decyzją z dnia 31.07.2003 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Na skutek skargi spółki WSA w Warszawie wyrokiem z dnia 15.03.2006 r., sygn. III SA/Wa 3090/05 uchylił zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że dokonane w rozpoznawanej sprawie ustalenia organów obu instancji nie dawały podstawy do uznania, iż przedmiotem importu był samochód osobowy. Organy nie wykonały w tym zakresie wszechstronnej oceny materiału dowodowego, w szczególności nie odniosły się do świadectw homologacyjnych importowanych samochodów, zgodnie z którymi były one rejestrowane jako samochody ciężarowe. Jednoznacznie Sąd stwierdził także, iż organ prowadzący postępowanie podatkowe ma obowiązek dokonać samodzielnych ustaleń koniecznych do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania i podstawy opodatkowania, gdyż dopiero one pozwolą mu podjąć prawidłową decyzję, co do wymiaru podatku od towarów i usług. W postępowaniu tym organy powinny przeprowadzić samodzielne ustalenia i dokonać oceny zebranych dowodów. Tymczasem w przedmiotowej sprawie Dyrektor Izby Celnej przy rozstrzygnięciu pominął kwestię świadectw homologacyjnych. Skarga kasacyjna od tego wyroku została oddalana wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23.05.2007 r., sygn. I FSK 777/06.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty