02.10.2009 Podatki

Wyrok NSA z dnia 2 października 2009 r., sygn. I FSK 1163/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Juliusz Antosik, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek (sprawozdawca), Grażyna Jarmasz, Sędzia NSA, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 2 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 marca 2008 r. sygn. akt I SA/Po 1458/07 w sprawie ze skargi W. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do kwietnia 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od W. B. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu

1. Wyrokiem tym (z dnia 18 marca 2008 r., I SA/Po 1458/07) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę W. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 lipca 2007 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do kwietnia 2004 r.

2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd administracyjny pierwszej instancji:

2.1. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. decyzją z 23 lutego 2007 r. określił W. B. (zajmującemu się obrotem metalami kolorowymi) kwotę zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za wymienione miesiące. Organ nie uwzględnił podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów podatnika, tj. P. K. i W. W. gdyż uznał, że faktury te dokumentowały fikcyjną sprzedaż złomu. W toku postępowania organ stwierdził bowiem, że kontrahenci ci nie dysponowali środkami technicznymi umożliwiającymi prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu złomem (np. punktem skupu, urządzeniami załadowczo-wyładowczymi, wagami). Nie potwierdziły się też twierdzenia podatnika o samochodach, którymi powyżsi kontrahenci mieli dostarczać złom do jego firmy, bowiem właściciele pojazdów nie przyznali się do związku z dostawami złomu. Na rachunki bankowe tych kontrahentów wpływały tylko wpłaty dokonywane przez W. B., zaś kontrahenci byli obciążani jedynie kosztami bankowymi. Zdaniem organu, ujawnione w czasie postępowania kontrolnego okoliczności pozwalały na przyjęcie, że podatnik naruszył § 48 ust. 4 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 27, poz. 268 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 i 2, a także art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 ze zm.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne