01.07.2008

Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. I OSK 1401/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Janina Antosiewicz Sędzia NSA Wiesław Kisiel Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 1 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. K. - S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 maja 2007r. sygn. akt II SA/Lu 271/07 w sprawie skargi B. K.- S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasiłku na zakup żywności uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie

Uzasadnienie

Wojewódzki Sad Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt II SA/Lu 2721/07 oddalił skargę B. K.-S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zasiłku na zakup żywności.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych sprawy.

Zastępca Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, działając z upoważnienia Burmistrza Miasta L., decyzją z dnia [...] nr [...], wydaną na podstawie art. 3 pkt 1, art. 5 ust. 1 i art. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (Dz.U. 2005, Nr 267, poz. 2259) oraz art. 8 ust. 1 pkt 2, art. 39 ust. 1 i 2, art. 106 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 ze zm.), odmówił B. K.-S. przyznania pomocy na zakup żywności z uwagi na przekroczenie przez nią obowiązującego kryterium dochodowego.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. decyzją z dnia [...] powyższe rozstrzygniecie utrzymało w mocy, stwierdzając że organ I instancji prawidłowo ustalił, iż strona prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe. Jej syn przebywa bowiem w R., gdzie studiuje. Wynika to między innymi z wywiadu środowiskowego, a także dołączonego do akt sprawy oświadczenia syna wnioskodawczyni M. S. z dnia 1 października 2006 r. oraz wyjaśnień strony dotyczących "dowolnego alimentowania" przez nią syna. Kolegium podkreśliło również, że B. K.-S. od dnia 9 grudnia 2006 r. utraciła prawo do zasiłku dla bezrobotnych, dlatego też, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, jej dochód został wyliczony na podstawie dochodu z miesiąca złożenia wniosku, tj. z grudnia 2006 r. Dochód ten wynosi [...] zł, a składnikami jego są dwukrotnie wypłacone w grudniu 2006 r. należności z tytułu zasiłku dla bezrobotnych w łącznej kwocie [...] zł oraz zadeklarowany dochód z pracy dorywczej w wysokości [...] zł. Oznacza to, że dochód wnioskodawczyni jest wyższy od kwoty 715,50 zł, stanowiącej kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej, ustalonego w art. 5 ust. 1 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Wymieniona kwota stanowi 150% kwoty 477,00 zł czyli kryterium z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o pomocy społecznej. Kolegium wskazało ponadto, że świadczenie przez stronę "dobrowolnych alimentów" nie wchodzi w zakres art. 8 ust. 3 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym od przychodu odlicza się kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób. Takie "dobrowolne alimenty" należy uznać za darowiznę. Jest to bowiem niewątpliwie spełnienie obowiązku alimentacyjnego wobec syna, jednakże nie są to alimenty (te wynikają z orzeczenia sądowego lub z ugody sądowej, czy umowy).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne