28.10.2008 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 28 października 2008 r., sygn. II OSK 794/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie del. NSA Jacek Hyla NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant Anna Wieczorek po rozpoznaniu w dniu 28 października 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fabryki [...] Spółka Akcyjna z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Lu 572/07 w sprawie ze skargi H. H. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie choroby zawodowej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Fabryki [...] Spółka Akcyjna z siedzibą w K. na rzecz H. H. kwotę 80 ( osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 19 lutego 2008 r. III SA/Lu 572/07 uchylił decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie z [...] października 2007 r., nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w K. z [...] września 2007 r., nr [...] o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej u H. H.. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że podziela pogląd wyrażony przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 kwietnia 2007 r., sygn. akt: II OSK 616/06, gdzie NSA wskazał, iż regulacja prawna zawarta w § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych i szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz. U. nr 132, poz.1115), określająca okres w jakim po zakończeniu pracy w narażeniu powinno nastąpić zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej oraz jej rozpoznanie, mieści się w pojęciu zasad o jakich mowa we wskazanym przepisie kodeksu pracy. Nie można jednak uznać, że pojęcie tych zasad obejmuje także określenie "okresu wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych", o którym mowa w załączniku do wskazanego rozporządzenia. Załącznik ten wskazuje okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia narażenia zawodowego. Zdaniem sądu, Rada Ministrów nie otrzymała ustawowego upoważnienia do określenia okresu wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych, co oznacza że w tym zakresie przekroczona została delegacja wskazana w art. 237 § 1 kodeksu pracy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne