Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    04.11.2008 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2008 r., sygn. II FSK 1095/07

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędziowie: NSA Jerzy Rypina (sprawozdawca), WSA del. Sławomir Presnarowicz, , Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 marca 2007 r. sygn. akt I SA/Łd 107/07 w sprawie ze skargi T. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 21 listopada 2006 r. nr [...] w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych za 2003r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. na rzecz T. S. kwotę300 ( trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 marca 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 21 listopada 2006 r. w przedmiocie określenia T. S. wysokości zobowiązania w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych za 2003 r.

    W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji stwierdził, że w stanie faktycznym w niniejszej sprawie podatniczka prowadziła działalność handlową. W jej ramach dokonywała sprzedaży prasy, z której uzyskany przychód, tak jak w przypadku pozostałych towarów, opodatkowywała stawką 3%. Organy podatkowe zarzucają podatniczce błędną kwalifikację, gdyż uważają, że była kolporterem prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy. Sąd podkreślił, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiuje pojęcia kolportażu prasy. Takiej definicji nie zawiera również żaden akt prawny z zakresu prawa podatkowego. W systemie prawnym nie istnieje również jakikolwiek akt prawny określający to pojęcie. Sąd odwołał się do wcześniejszego wyroku z dnia 15 listopada 2005 r. sygn. akt I SA/Łd 1027/05, którego ocena prawna, stosownie do treści art. 153 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wiązała Dyrektora Izby Skarbowej, w którym to wyroku Sąd wyjaśnił, że umowa kolportażu jest stosunkiem zobowiązaniowym zbliżonym do umowy komisu. Zatem kolportaż zachodziłby wtedy, gdy podatnik sprzedawał prasę w imieniu własnym, ale na rachunek dostarczającego wydawnictwa. Analizując w powyższym aspekcie "umowę współpracy w zakresie sprzedaży wydawnictw" z dnia 15 lipca 2002 r., zawartą z spółką "Ruch" oraz umowę z dnia 16 stycznia 2003 r. zawartą z wydawcą "Nowego Łowiczanina", Sąd stwierdził, że podatniczka nie zawierała umów o kolportaż prasy. Wynika to z kilku okoliczności. Po pierwsze, wyraźnie z treści pierwszej ze wspomnianych umów wynika, że podatniczka sprzedawała prasę we własnym imieniu i na własny rachunek. Po drugie, skarżąca z tytułu tych stosunków zobowiązaniowych otrzymywała marżę i rabat, a nie prowizję. Po trzecie, faktury wystawiane przez dostawców prasy nie odnosiły się do prowizji należnej kolporterom prasy, ale dotyczyły sprzedaży wydawnictw. Po czwarte, postanowienia umowne dotyczące zwrotu niesprzedanej prasy nie są jedynie charakterystyczne dla umów kolportażu. W aktualnych warunkach rynkowej konkurencji częste są zastrzeżenia umowne odnoszące się do zagwarantowania odbioru niesprzedanego towaru. W ocenie Sądu pierwszej instancji organ podatkowy błędnie zastosował przepis art. 12 ust. 1 pkt 3e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W przypadku braku definicji ustawowej pojęcia kolportażu prasy, zasadą powinno być rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario). Zwłaszcza, że zakwalifikowanie przez podatniczkę sprzedaży prasy, jako działalności usługowej w zakresie handlu, a nie jako kolportażu prasy spowodowało, że zobowiązanie podatkowe skarżącej było nieco wyższe. Zatem taka interpretacja nie spowodowała uszczerbku w interesach fiskalnych Skarbu Państwa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jaka stawka ryczałtu na wytwarzanie aparatów ortodontycznych i modeli gipsowych?
    • Kiedy koszty wysyłki zamówionych towarów nie są przychodem sprzedawcy – interpretacja MF
    • Jak podatnik opodatkowany ryczałtem powinien rozliczyć kwotę pieniężną otrzymaną z tytułu cesji umowy leasingu
    • W jaki sposób ryczałtowiec może dokonać korekty przychodów
    • Jak podatnik opodatkowany ryczałtem powinien rozliczyć odszkodowanie otrzymane za uszkodzony samochód
    • USTAWA z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    23.06.2025 Podatki
    Prawo kontynuowania opodatkowania ryczałtem przychodów z działalności gospodarczej po zmianie formy zatrudnienia - Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.343.2025.3.KKO
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie najmu prywatnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dla osób fizycznych - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.384.2025.1.KKO
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami wg PKWiU 70.22.20.0 stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.366.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    20.06.2025 Podatki
    Możliwość wyboru opodatkowania ryczałtem przy ponownym otwarciu działalności gospodarczej w tym samym roku podatkowym - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.325.2025.2.MGR
    Czytaj więcej
    18.06.2025 Podatki
    Możliwość rozliczania przychodów z działalności gospodarczej lekarza specjalisty w formie ryczałtu po zakończeniu umowy rezydenckiej i zmianie zakresu obowiązków - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.230.2025.3.PR
    Czytaj więcej
    18.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem usług pod kodem PKWiU 62.02.30.0 przy stawce 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    17.06.2025 Podatki
    Stawka podatku ryczałtowego dla działalności związanej z produkcją materiałów audiowizualnych i wynagrodzeń z reklam - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.207.2025.2.AW
    Czytaj więcej
    17.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług doradztwa technicznego sklasyfikowanych pod PKWiU 71.12.11.0 stawką ryczałtu 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.337.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Usługi doradcze w zakresie oprogramowania a ryczałt w wysokości 12% - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.251.2025.2.MS
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami stawką 8,5% ryczałtu dla przychodów sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.421.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    16.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtowe dochodów z działalności gospodarczej przy świadczeniu usług na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.225.2025.2.KK
    Czytaj więcej
    13.06.2025 Podatki
    Stawka ryczałtu dla usług wspomagających działalność gospodarczą według PKWiU 82.99.19.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.324.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    13.06.2025 Podatki
    Stawka ryczałtu 12% dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania w kontekście PKWiU 62.02.30 - Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.226.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    12.06.2025 Podatki
    Możliwość opodatkowania działalności audytowej ryczałtem 8,5% w kontekście PKWiU 62.02.30.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.229.2025.2.MH
    Czytaj więcej
    12.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem dochodów z działalności gospodarczej świadczonej przez osoby fizyczne na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.266.2025.2.BR
    Czytaj więcej
    11.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami w branży IT ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.227.2025.2.MH
    Czytaj więcej
    11.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie przychodów z usług wg PKWiU 59.12.14.0, 59.12.19.0 oraz 74.10.19.0 stawką ryczałtu 8,5% i 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.418.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie usług zarządzania projektami w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% dla przychodów sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.220.2025.2.PR
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie działalności gospodarczej ryczałtem przez osoby fizyczne w kontekście PKD 70.20.Z i możliwość stosowania stawki 8,5% - Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.361.2025.1.DS
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie działalności doradczej według stawki ryczałtowej 8,5% w kontekście PKWiU 74.90.19.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.178.2025.2.AP
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Opodatkowanie ryczałtem usług biegłego psychiatry dla sądów według stawki 14% - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.301.2025.2.DS
    Czytaj więcej
    09.06.2025 Podatki
    Możliwość zastosowania stawki ryczałtu 8,5% na podstawie PKWiU 70.22.20 dla pozostałych usług zarządzania projektami - Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.397.2025.2.KKO
    Czytaj więcej
    05.06.2025 Podatki
    Możliwość stosowania ryczałtu 8,5% dla działalności gospodarczej świadczonej na rzecz byłego zleceniodawcy z PKWiU 82.11.10.0 - Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.179.2025.2.KB
    Czytaj więcej
    05.06.2025 Podatki
    Brak możliwości zastosowania ulgi na złe długi w przypadku zawieszenia działalności i braku przychodów - Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.324.2025.2.MR
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.