Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.07.2007

    Postanowienie NSA z dnia 5 lipca 2007 r., sygn. I OSK 951/07

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Runge - Lissowska po rozpoznaniu w dniu 5 lipca 2007 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Lubelskiego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt II SO/Lu 51/06 w przedmiocie wymierzenie Wojewodzie Lubelskiemu grzywny w kwocie 9 909 (dziewięciu tysięcy dziewięciuset dziewięciu) złotych za nieprzekazanie Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie skargi Piotra Woćko na bezczynność tego organu w sprawie z wniosku P. W. o wymierzenie grzywny Wojewodzie Lubelskiemu za nieprzekazanie Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Lublinie skargi na bezczynność tego organu oraz o rozpoznanie sprawy na podstawie odpisu skargi postanawia: oddalić skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Uzasadnienie.

    Postanowieniem z dnia 5.04.2007 r. sygn. akt II SO/Lu 51/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wymierzył Wojewodzie Lubelskiemu grzywnę w kwocie 9909 zł za nieprzekazanie skargi P. W. z dnia 23.01.2006 r. na bezczynność tego organu, natomiast oddalił wniosek o rozpoznanie sprawy na podstawie odpisu skargi. W uzasadnieniu postanowienia Wojewódzki Sąd Administracyjny wyjaśnił, że wnioskiem z dnia 15.10.2006 r. P. W. wystąpił z wnioskiem o wymierzenie grzywny Wojewodzie Lubelskiemu za nieprzekazanie jego skargi na bezczynność tego organu z dnia 23.01.2006 r. i rozpoznanie sprawy na podstawie jej odpisu, a skargę tę Sąd przekazał Wojewodzie, który otrzymał ją 3.02.2006 r. i w dniu 22.02.2006 r. zwrócił się do P. W. o przekazanie w terminie sześciu miesięcy dokumentów niezbędnych do załatwienia jego sprawy - rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami kraju - przedstawił dalej Sąd, stwierdzając, iż bezspornym jest, że skargę na bezczynność Wojewoda przekazał Sądowi dnia 10.11.2006 r. wraz z odpowiedzią na wniosek o ukaranie grzywną. Zgodnie z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, po. 1270 ze zm.) skargę na bezczynność wraz z odpowiedzią organ przekazuje w terminie trzydziestu dni od jej wniesienia, zaś niewykonanie tego obowiązku może skutkować wymierzeniem grzywny na podstawie art. 55 § 1 tej ustawy - kontynuował Sąd, dodając, że grzywna ta ma charakter dyscyplinująco - restrykcyjny, mający na celu, oprócz dyscyplinowania, stanowić sankcję za naruszenie prawa strony do załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki. Wojewódzki Sąd Administracyjny podkreślił, że wyłączną, materialnoprawną przesłanką jej orzeczenia jest niewypełnienie obowiązku wskazanego w art. 55 § 2 ustawy, a w sprawie niniejszej skarga P. W. na bezczynność wpłynęła do Wojewody Lubelskiego dnia 3.02.2006 r., zaś przekazana została Sądowi wraz z aktami i odpowiedzią dnia 10.11.2006 r., zatem po upływie ośmiu miesięcy, co uzasadnia wymierzenie grzywny. Wysokość grzywny - wielokrotność podstawowej stawki wynikającej z art. 154 § 6 cytowanej ustawy - Sąd uzasadnił tym, że brak reakcji Wojewody nie był spowodowany koniecznością podjęcia nagłej czynności, ani uzasadniony biegiem sześciomiesięcznego terminu do nadesłania przez P. W. dokumentów, zaś jedyną okolicznością łagodzącą jest przesłanie skargi i akt wraz z odpowiedzią na wniosek o ukaranie. Przesłanie akt powoduje też, że wniosek o rozpoznanie sprawy na podstawie odpisu skargi należy oddalić - konkludował Wojewódzki Sąd Administracyjny.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT od sprzedaży działki zabudowanej domkiem letniskowym wybudowanym przez użytkownika wieczystego – Dyrektor KIS zmienił interpretację
    • Odmowa zawarcia przez ZUS układu ratalnego powinna mieć formę decyzji administracyjnej – najnowsza uchwała SN
    • Czy zły stan techniczny budynku wpływa na jego opodatkowanie podatkiem od nieruchomości – wyrok NSA
    • Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie powodzi – rozwiązania pomocowe
    • Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie powodzi – rozwiązania pomocowe
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 184
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.