29.11.2007 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. II FSK 1412/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Borkowski, Sędzia NSA Jan Rudowski (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Protokolant Anna Dziewiż, po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej E. K. i J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 kwietnia 2006 r. sygn. akt I SA/Gl 1938/05 w sprawie ze skargi E. K. i J. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 10 października 2005 r. [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2002 r. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2006 r., sygn. akt: I SA/GI 1938/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę E. i J. K na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 10 października 2005 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2002 r.

W uzasadnieniu opisując dotychczasowy przebieg postępowania wyjaśniono, że decyzją z dnia 21 lutego 2005 r., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w C. umorzył postępowanie podatkowe w sprawie określenia E. i J. K. wysokości zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2002 r. oraz określił wysokość straty z tytułu prowadzonej przez skarżących działalności gospodarczej wysokości 0,00 zł.

W uzasadnieniu decyzji stwierdzono zawyżenie kosztów uzyskania przychodów przez P. o kwotę 119.820,00 zł, obejmującą wydatki na:

- zakup usług marketingowych oraz pośrednictwa handlowego na łączną kwotę 61.600,00 zł,

- druk materiałów reklamowych na łączną kwotę 26.620 zł,

- usługi transportowe na łączną kwotę 31.600,00 zł

Decyzją z dnia 10 października 2005 r., Dyrektor Izby Skarbowej, po rozpatrzeniu odwołania, utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że usługi marketingowe, reklamowe oraz doradztwa handlowego mogą być kosztem uzyskania przychodu pod warunkiem istnienia związku przyczynowego z osiąganym przychodem. Chociaż działania marketingowe i doradcze mogą mieć różną formę, a ich wymierne skutki mogą zaistnieć w odległym czasie, niemniej jednak zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów musi mieć oparcie w konkretnych zdarzeniach, choćby np. poprzez wskazanie rodzajów podjętych działań, czy ich adresata. Sam fakt zawarcia umowy i wypłata wynagrodzenia nie uprawniają podatnika do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu nawet w przyszłości, skoro nie znajduje to żadnego innego potwierdzenia - np.: poprzez wskazanie nowego odbiorcy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne