Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2007 r., sygn. II FSK 831/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Brolik (sprawozdawca), Sędziowie NSA Zbigniew Kmieciak, Włodzimierz Kubiak, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 stycznia 2007 r. sygn. akt I SA/Gl 1185/06 w sprawie ze skargi M. J. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 28 kwietnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 1999 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach, 2) zasądza od M. J. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 550 (pięćset pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 28 kwietnia 2006 r., nr (...), po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez M.J. (podatniczkę) od decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego w T. z dnia 25 października 2005 r., nr (...), określającej zobowiązanie H.J. - spadkodawcy podatniczki w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1999 r., Dyrektor Izby Skarbowej w K., działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwanej dalej Ordynacja podatkowa) uchylił w części decyzję organu pierwszej instancji i obniżył wysokość przedmiotowego zobowiązania do kwoty 37.319,00 zł oraz podwyższył wysokość nadpłaty do kwoty 1.019,00 zł.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy przywołał treść art. 97 § 1 oraz art. 100 § 1 Ordynacji podatkowej, i podniósł, że regulacja ta wskazuje, iż w razie śmierci spadkodawcy organy podatkowe mają prawo weryfikacji zobowiązania podatkowego spadkodawcy poprzez przeprowadzenie stosownego postępowania w stosunku do spadkobierców. Wskazując na przepis art. 26 ust. 1 pkt 8, ust. 3 oraz ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r., Nr 90, poz. 416 ze zm. zwanej dalej u.p.d.o.f.) organ drugiej instancji podkreślił, iż podstawowym kryterium branym pod uwagę przy obliczeniu przysługującej współwłaścicielowi ulgi budowlanej jest wielkość jego udziału we współwłasności, które należy, w ocenie organu, rozpatrywać wyłącznie na gruncie prawa cywilnego. Odnosząc się do zarzutu wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów z najmu lokalu części odpisów amortyzacyjnych od tego lokalu, organ odwoławczy zwrócił uwagę na zgromadzoną w sprawie dokumentację, z której wynikało, że podatnicy ponieśli i odliczyli od dochodu w ramach tzw. dużej ulgi budowanej, wydatki za lata 1995 - 1998, dotyczące wymienionego lokalu. Ponadto w 1997 r. odliczyli od podatku kwotę 19% części wkładu budowlanego wpłaconego w 1997 r. Wydatki te w łącznej kwocie 83.990,00 zł stały się częścią przyjętej przez spadkodawcę wartości początkowej lokalu wynoszącej 99.659,89 zł, od której dokonywał odpisów amortyzacyjnych w całości obciążając koszty uzyskania przychodów z najmu tego lokalu. Biorąc pod uwagę powyższe odliczenia organ odwoławczy nie zgodził się z argumentacją strony, iż wskazane wydatki nie zostały zwrócone spadkodawcy w jakiejkolwiek formie. W ten sposób nastąpiło spełnienie przesłanki wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od powyższych wydatków, zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. Co do zarzutu zasadności wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów spadkodawcy z najmu lokalu opłat za energię elektryczną, organ drugiej instancji uznał kwoty wydatkowane na energię elektryczną i opłatę abonamentu RTV za koszty uzyskania przychodu i uwzględnił je przy wyliczeniu podstawy opodatkowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty