Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. I FSK 13/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Artur Mudrecki Sędziowie Sędzia NSA Sylwester Marciniak (spr.) Sędzia NSA Krzysztof Stanik Protokolant Karolina Szulc po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. T. i E. S. - PHU E. sp. j. w M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 9 listopada 2004 r., sygn. akt I SA/Wr 52/03 w sprawie ze skargi D. T. i E. S. - PHU E. sp. j. w M. na decyzję Izby Skarbowej we W. z dnia 13 grudnia 2002 r., [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za miesiące od stycznia do grudnia 2001 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od D. T. i E. S. - PHU E. sp. j. w M. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej we W. kwotę 1800 zł (tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 9 listopada 2004 r., sygn. I SA/Wr 52/03, Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę spółki jawnej D. T. i E. Ś. - "E." na decyzję Izby Skarbowej we W. o/z w W. z dnia 13.12.2002 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za okres od stycznia do września 2001 r.
2. W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji za podstawę swojego rozstrzygnięcia przyjął ustalony przez organy stan faktyczny. W tych ramach wskazano, że w dniu 18.07.2002 r. skarżąca spółka złożyła do Urzędu Skarbowego w Ś. wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące 2001 r. We wniosku spółka wskazała na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 06.03.2002 r., sygn. P 7/2000. W orzeczeniu tym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 05.01.1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 2, poz. 3 ze zm.) - zwanego dalej "rozporządzeniem o podatku akcyzowym z 1998 r. w związku z art. 35 ust. 4 ustawy z 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), określający krąg podatników podatku akcyzowego, jest niezgodny z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. Wspierając się tezą tego wyroku spółka wywiodła, że obowiązek podatkowy został na nią nałożony niezgodnie z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r., gdyż przepis nadający jej status podatnika podatku akcyzowego, podobnie jak w analizowanym przez Trybunał Konstytucyjny przypadku, był zamieszczony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. nr 119, poz. 1259 ze zm.) - zwanego dalej "rozporządzeniem o podatku akcyzowym z 2000 r. a nie ustawie. Wobec tego wpłacony przez spółkę podatek był pobrany bez podstawy prawnej i jako podatek nienależny stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi w trybie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) - zwaną dalej "Ordynacją podatkową".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty