Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2007 r., sygn. II FSK 747/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Edyta Anyżewska, Sędzia NSA Stefan Babiarz (spr.), Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Syndyka Masy Upadłości "B." sp. z o. o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 14 lutego 2006 r. sygn. akt I SA/Wr 1627/04 w sprawie ze skargi Syndyka Masy upadłości "B." sp. z o. o. w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 8 września 2004 r. (...) w przedmiocie określenia wysokości straty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2002 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Syndyka Masy Upadłości "B." sp. z o. o. w L. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 5.400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 14 lutego 2006 r., I SA/Wr 1627/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Syndyka Masy Upadłości "B." Sp. z o.o. w L. /dalej syndyk/ na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. Ośrodek Zamiejscowy w L. z dnia 8 września 2004 r., (...) w przedmiocie określenia wysokości straty za 2002 r.
Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że zaskarżoną decyzją została utrzymana w mocy decyzja Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. z dnia 30 czerwca 2004 r. określająca wysokość straty za 2002 r. w kwocie 374.872,98 zł. Powyższa decyzja organu pierwszej instancji była wynikiem przeprowadzenia ponownego postępowania w przedmiotowej sprawie na skutek uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w W. decyzji organu I instancji.
2. Z ustaleń faktycznych wynikało, że organ zakwestionował jako koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na modernizację w wysokości 28.498,17 zł, które zostały udokumentowane fakturami wystawionymi przez "J." Sp. z o.o. w związku z dostosowaniem instalacji elektrycznych w kanałach naprawczych do obowiązujących przepisów oraz na modernizację bram wjazdowych do budynku warsztatowego przy ul. M. 8 w B. Stwierdził, że w dniu 27 kwietnia 2001 r. syndyk /jako wydzierżawiający/ zawarł z "J." Sp. z o.o. w W. /jako dzierżawcą/ umowę dzierżawy, której przedmiotem była nieruchomość o powierzchni 31.029 m2 wraz ze znajdującymi się na jej terenie budynkami i budowlami. W związku z zaleganiem opłacania czynszu przez dzierżawcę syndyk wypowiedział z dniem 31 maja 2002 r. umowę dzierżawy, przez co uległa ona rozwiązaniu z dniem 31 lipca 2002 r. Przedmiotowe wydatki zostały zwrócone dzierżawcy przez wydzierżawiającego na zasadzie kompensaty należności i zobowiązań. Z załączonych do zastrzeżeń do protokołu kontroli z dnia 17 września 2003 r. dokumentów wynikało, że w tym samym czasie skarżąca przygotowywała się do dokonania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz P.P.H.U. "M." s.c. w B., jednakże do sprzedaży nieruchomości nie doszło. Organ I instancji zakwalifikował sporne wydatki do prac remontowych, wskazując, że "J." Sp. z o.o. dokonała remontu używanego obiektu warsztatowego w toku jego eksploatacji dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, tj. dokonała naprawy istniejących już bram wjazdowych i dostosowała instalację elektryczną do aktualnych wymogów bezpieczeństwa, by móc kontynuować działalność gospodarczą. Natomiast naprawa bram w pomieszczeniu warsztatowym nastąpiła jako skutek normalnej eksploatacji obiektu oraz nie spowodowała z tego tytułu wzrostu wartości użytkowej obiektów po ich wymianie, w porównaniu do wartości użytkowej, jaką te obiekty posiadały w dniu oddania ich do użytkowania. Jednocześnie z uwagi na fakt, że wydatki te zostały poniesione przez "J." Sp. z o.o. to koszty tych remontów mogły być zaliczane wyłącznie do kosztów uzyskania przychodu w tej spółce.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty