Wyrok NSA z dnia 18 października 2007 r., sygn. II FSK 1230/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Edyta Anyżewska, Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 18 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 maja 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 117/06 w sprawie ze skargi Skarbu Państwa R. w O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 30 grudnia 2005 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Skarbu Państwa R. w O. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. kwotę 4.350 (cztery tysiące trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 maja 2006 r. o sygn. I SA/Ol 117/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie po rozpoznaniu skargi Skarbu Państwa R. w O. (dalej: R.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. (dalej: SKO) z dnia 30 grudnia 2005 r. o nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r. uchylił zaskarżoną decyzję, zasądzając od SKO na rzecz R. kwotę 3.900 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego i określając, że decyzja ta nie podlega wykonaniu. Jako podstawę prawną powołano art. 145 § 1 pkt 1 lit. a/, art. 200, art. 205 i art. 152 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; w skrócie: P.p.s.a.).
2. Uzasadniając wyrok, Sąd I instancji stwierdził, że istota sporu w niniejszej sprawie sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy na R. - będącym jednostką organizacyjną w strukturze MON - ciążył obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości od przedmiotu opodatkowania określonego w decyzji organu I instancji. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.; dalej: u.p.o.l.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. (nadanym przez przepisy art. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. - Dz. U. Nr 200, poz. 1683), ma inną systematykę wewnętrzną. Odmiennie niż w poprzednim stanie prawnym, w art. 2 uregulowany został zakres przedmiotowy, natomiast w art. 3 zakres podmiotowy podatku. Poczynając od 1 stycznia 2003 r., dla oceny przedmiotu podatku od nieruchomości nie ma potrzeby sięgania do regulacji obowiązku podatkowego w podatku rolnym, czy leśnym. Decydujące znaczenie mają dane z ewidencji gruntów. W poprzednim stanie prawnym, nieprecyzyjna regulacja oraz krzyżowanie się zakresów treści przepisów w ustawie odnoszących się do opodatkowania gruntów, wywoływały wiele wątpliwości interpretacyjnych. Trzeba tu jednak zauważyć, że istniało ugruntowane orzecznictwo NSA, według którego decydujące znaczenie dla opodatkowania gruntów podatkiem od nieruchomości, miały informacje wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Zatem dla stwierdzenia, że w 2003 r. grunt oznaczony w ewidencji gruntów i budynków symbolem Tr podlegał opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, nie trzeba było przeprowadzać innego postępowania, w szczególności polegającego na ustaleniu, czy był on związany z gospodarką leśną, a więc mieścił się w definicji lasu określonej w art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.; dalej ustawa o lasach) i tym samym ewentualnie podlegał opodatkowaniu podatkiem leśnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty