Wyrok NSA z dnia 2 marca 2006 r., sygn. I FSK 522/05
Skoro istnieje żądanie podatnika o stwierdzenie nadpłaty to nie można umorzyć w tym zakresie postępowania podatkowego jako bezprzedmiotowego.
Wyrokiem z dnia 4 marca 2005 r, I SA/Gd 2045/01, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku - po rozpatrzeniu skargi Przedsiębiorstwa Budowlanego G." Spółki z o.o. w Gdańsku - uchylił decyzję Izby Skarbowej w Gdańsku z dnia 2 października 2001 r. w przedmiocie umorzenia postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że wymienioną decyzją została utrzymana w mocy decyzja Urzędu Skarbowego w Kartuzach z 9 lipca 2001 r. umarzająca jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za maj 2000 r. Izba Skarbowa wskazała, że Spółka w złożonej deklaracji VAT-7 za maj 2000 r. wykazała nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu w kwocie 11.221 zł. W dnu 23 listopada 2000 r. do Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za maj 2000 r., w którym podano, że fakturę z 28 kwietnia 2000 r., dokumentującą montaż instalacji wentylacyjnej z kwotą podatku VAT 18.937,60 zł Spółka otrzymała w maju 2000 r., a nie w kwietniu 2000 r., w którym pierwotnie pomyłkowo rozliczono tę fakturę. Następnie w dniu 4 grudnia 2000 r. wpłynęła korekta deklaracji VAT-7 za maj 2000 r., wykazująca nadwyżkę podatku do zwrotu w wysokości 29.271 zł.
Dalej Izba Skarbowa zauważyła, że rozstrzygnięcie dotyczące istnienia nadpłaty nie jest możliwe w oderwaniu od określenia właściwej wysokości zobowiązania podatkowego (kwoty zwrotu różnicy); jeżeli organ podatkowy poddał kontroli zobowiązanie podatkowe za dany okres rozliczeniowy, winien jest dać temu wyraz w decyzji kończącej postępowanie i w sposób ostateczny ustalić elementy tego zobowiązania. Przedmiotem postępowania w kwestii nadpłaty jest zatem stwierdzenie jej istnienia bądź nieistnienia po uprzednim skontrolowaniu rozliczenia dokonanego przez podatnika. Izba podała, że Urząd Skarbowy wszczął postępowanie w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług za maj 2000 r. i stwierdził nieprawidłowości polegające na zawyżeniu kwoty zwrotu różnicy podatku, czego wynikiem była decyzja tego Urzędu w sprawie podatku za ten miesiąc, w której w sposób odmienny, niż to wykazała Spółka w deklaracji VAT-7, określono kwotę zwrotu różnicy podatku w wysokości 11.155 zł, zaległość podatkową w kwocie 66 zł; decyzja ta stała się ostateczna.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty