Wyrok NSA z dnia 16 maja 2006 r., sygn. II FSK 691/05
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski (spr.), Sędziowie NSA Antoni Hanusz, del. WSA Bożena Dziełak, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2006 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Bartosza B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2005 r. sygn. akt I SA/Po 2358/02 w sprawie ze skargi Bartosza Jerzego B. na decyzję Izby Skarbowej w P. z dnia 18 kwietnia 2002 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 1998 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Bartosza B. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę 3.600 /trzy tysiące sześćset/ złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3) zarządza zwrot na rzecz Bartosza B. z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu kwoty 739 /siedemset trzydzieści dziewięć/ złotych z tytułu nadpłaconego wpisu od skargi kasacyjnej.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 stycznia 2005 r. I SA/Po 2358/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę Bartosza B. na decyzję Izby Skarbowej w P. z dnia 18 kwietnia 2002 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 1998 r.
W uzasadnieniu wyroku opisując dotychczasowy przebieg postępowania wyjaśniono, że decyzją z dnia 18 kwietnia 2004 r. Izba Skarbowa w P. utrzymała w mocy decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w P. z dnia 27 listopada 2001 r. (...) w sprawie określenia Bartoszowi B. zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1998 r. wraz z zaległością w tym podatku i odsetkami od tej zaległości.
W uzasadnieniu decyzji podniesiono, iż w odwołaniu pełnomocnik strony zakwestionował jedynie ustalenia organu I instancji dotyczące wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów kwoty 50.000 zł dotyczącej wynagrodzenia prowizyjnego dla firmy "V." oraz kwoty 201.633,62 zł wydatków dotyczących napraw gwarancyjnych.
Ustosunkowując się do tych dwóch zasadniczych kwestii spornych organ odwoławczy wyjaśnia, iż brak co do zasady podstaw kwestionowania zryczałtowanego sposobu rozliczania usług gwarancyjnych, pod warunkiem jednak, iż wydatki z tego tytułu będą racjonalne, to znaczy wysokość ryczałtu zostanie ustalona na podstawie kalkulacji uwzględniającej rzeczywiste koszty napraw. W ocenie organu odwoławczego sporządzona kalkulacja winna stanowić z jednej strony podstawę zapisu umowy cywilnoprawnej odnośnie wysokości omawianego ryczałtu zawartej pomiędzy sprzedawcą a podmiotem prowadzącym naprawy gwarancyjne, z drugiej strony uprawdopodobniać rzeczywistą wysokość ponoszonych opłat na rzecz serwisanta, z uwagi na treść art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm. - zwanej dalej w skrócie u.p.d.o.f./.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty