07.04.2006 Podatki

Postanowienie NSA z dnia 7 kwietnia 2006 r., sygn. II FSK 501/05

Wynik kontroli, wydany przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 lit. "b" ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. 1999 nr 54 poz. 572 ze zm./, który, nie stanowiąc decyzji podatkowej - w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 1 tej ustawy - określającej wysokość zobowiązania podatkowego /należnego do zapłaty/, weryfikuje i rekonstruuje podstawy opodatkowania oraz wynikający z nich podatek przed odliczeniem kwoty z tytułu ulgi podatkowej, a także weryfikuje sposób rozliczenia tejże ulgi podatkowej, jest aktem z zakresu administracji publicznej dotyczącym uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów prawa, a więc podlega kontroli sądu administracyjnego na podstawie art. 3 par. 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2006 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Jolanty i Wojciecha małżonków P. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2004 r. I SA/Po 1740/04 w sprawie ze skargi Jolanty i Wojciecha małżonków P. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Z.-G. Ośrodek Zamiejscowy w G.-W. z dnia 29 września 2004 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001 r. - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Postanowieniem z dnia 20 grudnia 2004 r., I SA/Po 1740/04, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu odrzucił skargę Jolanty i Wojciecha P. na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Z.-G. z dnia 29 września 2004 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001 rok.

W uzasadnieniu do tego postanowienia odwołano się do fragmentów treści zaskarżonego do Sądu wyniku kontroli. Na tej podstawie stwierdzono, że niniejszy akt nie określał dla skarżących żadnych praw ani obowiązków; nie mieścił się zatem w obszarze unormowania art. 3 par. 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ określającego akty administracji publicznej podlegające kontroli sprawowanej przez sądy administracyjnego. Odwołano się przy tym do uchwały siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 grudnia 2000 r., /FPS 13/00 - ONSA 2001 Nr 2 poz. 58/ w której wskazano, że "wynik kontroli, który nie dotyczy przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia bądź obowiązku wynikających z przepisów prawa, nie podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego". W związku z tym, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu nie posiadał kompetencji do skontrolowania zaskarżonego akta skargę należało odrzucić.

Powyższe postanowienie podatnicy zaskarżyli skargą kasacyjną, w której wniesiono o jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania, zarzucając: - naruszenie przepisów prawa procesowego, tj. art. 3 par. 2 pkt 4, art. 50, art. 58 par. 1 pkt 6 oraz par. 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przez odrzucenie skargi w sytuacji, gdy wniesienie skargi na wynik kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej było w pełni dopuszczalne i uzasadnione,

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne