23.03.2005 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 23 marca 2005 r., sygn. OSK 1228/04

Dopiero stwierdzenie naruszeń wskazanych w art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym /Dz.U. nr 125 poz. 1371 ze zm./ po pisemnym ostrzeżeniu skutkuje wszczęciem postępowania w sprawie cofnięcia licencji. Przyjęcie innego rozumienia owego pisemnego ostrzeżenia przedsiębiorcy pozbawiałoby wskazany przepis jakiegokolwiek znaczenia normatywnego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Infrastruktury od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 maja 2004 r. 6/II SA 148/03 w sprawie ze skargi Pawła B. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 12 grudnia 2002 r. (...) w przedmiocie cofnięcia licencji przewozowej na wykonywanie międzynarodowego transportu przewozu osób - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 maja 2004 r. 6/II SA 148/03 uchylił decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 12 maja 2002 r. i utrzymaną przez nią w mocy decyzję tegoż organu z dnia 18 września 2002 r. w przedmiocie cofnięcia Pawłowi B. licencji przewozowej na wykonywanie międzynarodowego transportu przewozu osób.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył treść rozstrzygnięcia Ministra, wydanego na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 pkt 3 w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 2 lit. "b" oraz art. 90 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym /Dz.U. nr 125 poz. 1371 ze zm./, cofającego licencję przywozową na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób udzieloną Pawłowi B., prowadzącemu działalność pod nazwą G. w W. W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 2b ustawy licencję cofa się, gdy posiadacz rażąco naruszył warunki określone w licencji lub inne warunki wykonywania działalności objętej licencją, określone przepisami prawa. Organ uznał za udowodnione fakty udokumentowane protokołem z przeprowadzonej u przedsiębiorcy kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy wraz z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego. W tym dokumencie stwierdzono naruszenie art. 10 ust. 3 Umowy Europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe transporty drogowe /A./ /Dz.U. 1999 nr 94 poz. 1087/. W myśl powyższego przepisu umowy, dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe /A./, przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji w zakresie czasu pracy i odpoczynków zatrudnianych kierowców, tras jazdy pojazdów oraz liczby przejechanych kilometrów. Zgodnie z powołanym przepisem przedsiębiorca jest zobowiązany przechowywać wypełnione wykresówki co najmniej 12 miesięcy i przedstawiać je na żądanie funkcjonariuszy służb kontrolnych. Strona nie posiadała ich w czasie kontroli. Składane wyjaśnienia, dotyczące braku wykresówek - zdaniem strony zaginęły podczas wypadku - organ uznał za niewiarygodne. Trudno przyjąć, że wymagane prawem wykresówki z przewozów z okresu 12 miesięcy znajdowały się w pojeździe.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty