Wyrok NSA z dnia 23 maja 2005 r., sygn. GSK 519/04

1. Organ celny, będąc związany dokumentem urzędowym, zobowiązany jest uznać za udowodnione to, co wynika z jego treści. Organ prowadzący postępowanie nie może wobec tego swobodnie oceniać ani kwestionować treści dokumentu urzędowego, nie przeprowadzając na podstawie art. 194 par. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ dowodu przeciwko prawdziwości zawartym w nim informacjom.

2. Zasady klasyfikacji statystycznej nie mogą być podstawą klasyfikacji celnej towaru.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "R." Spółka z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2003 r. I SA/Po 1811/01 w sprawie ze skargi "R." Spółka z o.o. w W. na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 21 czerwca 2001 r. (...) w przedmiocie klasyfikacji taryfowej - uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Poznaniu; (...).


UZASADNIENIE

"R." Spółka z o.o. w W. zgłosiła w dniu 5 czerwca 1998 r. w Urzędzie Celnym w R., po uszlachetnieniu biernym, nowy pojazd samochodowy marki Renault Megane Scenic na podstawie dokumentu SAD z tego samego dnia, w którym w polu 31 strona określiła importowany pojazd jako pojazd samochodowy do transportu towarowego, zbudowany na bazie nadwozia samochodu osobowego o ładowności do 1.000 kg, deklarując w polu 33 kod PCN 8704 i pojazd ten został dopuszczony do obrotu na polskim obszarze celnym.

W wyniku powtórnej kontroli tego zgłoszenia celnego, przeprowadzonej w Urzędzie Celnym w R. /na podstawie art. 83 Kodeksu celnego/, organ celny stwierdził, że samochód został nieprawidłowo zaklasyfikowany do pozycji 8704 taryfy celnej, obejmującej pojazdy samochodowe do transportu towarowego, zamiast do pozycji 8703 obejmującej pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi /kombi/. Uzasadnił to tym, że samochód posiadał oszklone nadwozie, typowe dla samochodów osobowych wykończenie wnętrza, pięć miejsc siedzących i w związku z tym uznał, że zamontowanie kratki działowej w samochodzie osobowym /oddzielającej przestrzeń pasażerską od bagażowej/, w ramach procedury uszlachetniania biernego, nie zmieniło tego samochodu na ciężarowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne