Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2005 r., sygn. II GSK 11/05
1. Udziału jakiegokolwiek podmiotu /również prokuratora/ w postępowaniu administracyjnym nie można co do zasady domniemywać. W szczególności nie można udziału w postępowaniu wyprowadzać tylko z takich okoliczności, jak zawiadomienie o zakończeniu postępowania administracyjnego, a także doręczenie przez organ decyzji administracyjnej.
2. Aby wymagać od prokuratora zachowania terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ /obecnie w art. 53 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270/ trzeba wykazać, iż brał on udział w tym postępowaniu, w ramach którego wydano akt administracyjny zaskarżany obecnie przez tego prokuratora do sądu administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2005 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w L. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2004 r., 6/II SA 1795/03 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w L. na decyzje Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2002 r. (...) w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego w sprawie ustalenia opłaty eksploatacyjnej - uchyla zaskarżone postanowienie i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Warszawie.
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 12 sierpnia 2004 r. 6 II SA 1795/03 po rozpoznaniu sprawy ze skarg Prokuratora Okręgowego w L. na decyzje Ministra Środowiska: (...) w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego w sprawie ustalenia opłaty eksploatacyjnej - odrzucił wspomniane skargi.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd podkreślił, że Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa /obecnie Minister Środowiska/ decyzjami z dnia 29 stycznia 1999 r., 2 lutego 1999 r., 11 marca 1999 r., 18 maja 1999 r. oraz z dnia 9 lipca 1999 r. ustalił dla Kombinatu Górniczo Hutniczego Miedzi "Polska Miedź S.A." w L. /zwanej dalej: KGHM/ opłaty eksploatacyjne z tytułu wydobycia kopalin - koncentratu miedzi. W następstwie zaś wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, złożonych przez gminy, na których prowadzona była działalność górnicza, Minister Środowiska utrzymał w mocy wspomniane decyzje o ustaleniu dla oddziałów KGHM opłat eksploatacyjnych. Ostateczne decyzje Ministra Środowiska zaskarżył do Naczelnego Sądu Administracyjnego Prokurator Okręgowy w L. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 29 maja 2002 r. /III SA 656/02/ uchylił decyzje Ministra Środowiska wydane w postępowaniu odwoławczym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty