Wyrok NSA z dnia 27 wrzenia 2005 r., sygn. FSK 2213/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędziowie NSA Edyta Anyżewska (spr.), Jan Rudowski, Protokolant Ilona Waksmundzka, po rozpoznaniu w dniu 27 września 2005 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej skargi kasacyjnej Małgorzaty Marii J. i Rafała Marii J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 czerwca 2004 roku sygn. akt I SA/Bd 164/04 w sprawie ze skargi Małgorzaty Marii J. i Rafała Marii J. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 11 lutego 2004 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2000 r. 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od Małgorzaty Marii J. i Rafała Marii J. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. kwotę 2.400 (dwa tysiące czterysta) zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2004 r. I SA/Bd 164/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę Małgorzaty Marii J. oraz Rafała Marii J. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2000 r. W motywach orzeczenia wskazano, że zaskarżoną decyzją uchylono w całości decyzję Dyrektora Urzędu Skarbowego w B. i określono podatnikom wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzasadnieniu nie uznano zawartych w odwołaniu od decyzji organu I instancji zarzutów dotyczących naruszenia prawa procesowego. Dyrektor Izby Skarbowej zwrócił uwagę, iż od 1 stycznia 2003 r. weszły w życie zmiany w ustawie o kontroli skarbowej, dokonane ustawą z dnia 12 września 2002 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw, polegające m.in. na wykreśleniu przepisów art. 14-23 ustawy o kontroli skarbowej dotyczących postępowania kontrolnego. Zgodnie z art. 25 par. 3 ustawy z dnia 12 września 2002 r. postępowanie kontrolne wszczęte przez organy kontroli skarbowej przed dniem 1 stycznia 2003 r., prowadzone są na zasadach określonych w ustawie o kontroli skarbowej w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, zatem postępowanie kontrolne w niniejszej sprawie, jako wszczęte przed powyższą datą, prowadzone było na zasadach określonych w art. 31 ustawy o kontroli skarbowej w brzmieniu nadanym nowelą. Przepis ustępu 1 tegoż artykułu nakazuje w zakresie nie uregulowanym w tej ustawie stosować do postępowania kontrolnego odpowiednie przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 291 par. 4 Ordynacji podatkowej kontrola zostaje zakończona w przypadku wniesienia zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli - w dniu doręczenia kontrolowanemu zawiadomienia o sposobie ich załatwienia, natomiast w przypadku nie złożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń - w dniu upływu określonego w art. 291 ust. 1 Ordynacji - 14 dniowego terminu do ich przedstawienia. Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej termin ważności upoważnienia powinien być określony w taki sposób, aby upoważnienie było aktualne na każdym etapie postępowania kontrolnego, aż do momentu jego zakończenia. W przedmiotowej sprawie upoważnienie do przeprowadzenia czynności kontrolnych ważne było do dnia 18 czerwca 2003 r. Ponieważ podatnicy nie wnieśli zastrzeżeń do protokołu kontroli doręczonego im w dniu 23 maja 2003 r., zatem postępowanie kontrolne zakończyło się po upływie 14 dniowego terminu do złożenia zastrzeżeń tj. 6 czerwca 2003 r., czyli przed upływem terminu ważności upoważnienia do kontroli.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty