28.11.2005 Podatki

Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2005 r., sygn. I FSK 238/05

Jeśli przepis ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ powiada, że wnioskodawca jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, a przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny spełnia hipotezę konkretnego przepisu prawa, to organ podatkowy ma podstawy do uznania, że podany we wniosku stan faktyczny jest przedstawiony wyczerpująco. Nie ma przeto żadnych podstaw prawnych do żądania by organ podatkowy prowadził dochodzenie czy czasem podatnik nie miał na myśli innego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Krzysztofa K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 września 2004 r. I SA/Łd 30/04 w sprawie ze skargi Krzysztofa K. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia 9 grudnia 2003 r. (...) w przedmiocie podatku akcyzowego za czerwiec, lipiec ,sierpień i wrzesień 2002 r. - oddala skargę kasacyjną.


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 27 września 2004 r., I SA/Łd 30/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Krzysztofa K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia 9 grudnia 2003 r., w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące: czerwiec, lipiec, sierpień i wrzesień 2002 r.

Sąd ustalił, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. decyzją z dnia 12 sierpnia 2003 r. określił Krzysztofowi K. prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą "F." zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiące 2002 r.: za czerwiec w kwocie 43.096 zł, za lipiec w kwocie 87.575 zł, za sierpień w kwocie 581.330 zł, za wrzesień w kwocie 6.021.872 zł.

Decyzją z dnia 9 grudnia 2003 r. Dyrektor Izby Celnej w Ł. uchylił decyzję organu I instancji w części dotyczącej września 2002 r. i w tej części orzekł o zmniejszeniu zobowiązania podatkowego, a w pozostałej części utrzymał decyzję w mocy.

Sąd uznał, że zaskarżona decyzja nie narusza przepisów prawa. Zajęte przez organ stanowisko w zakresie potraktowania skarżącego jako podmiotu będącego sprzedawcą wyrobów akcyzowych, ale nie mogącego korzystać ze zwolnienia z uwagi na wypełnienie przesłanek określonych w par. 12 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego /Dz.U. nr 27 poz. 269/ jest zgodne z ustaleniami poczynionymi w sprawie. Organ kontrolny wykazał, że podatnik kupował po obniżonej stawce podatkowej towar objęty akcyzą deklarując, iż przeznaczy go do wyrobu produktów chemii gospodarczej nie objętej tym podatkiem. Nie budzi wątpliwości, zdaniem Sądu, iż skarżący był uprawniony do nabycia spirytusu po stawce obniżonej ze względu na dysponowanie potwierdzonymi przez urząd kontroli skarbowej zamówieniami i objęcie szczególnym nadzorem podatkowym. Z zamówień tych wynikało, iż spirytus jest nabywany w celu użycia do produkcji artykułów chemii gospodarczej. Gdyby podatnik takie towary wytworzył, to ich sprzedaż nie podlegałaby akcyzie, gdyż nie są to towary wymienione w zał. nr 6 do ustawy o podatku VAT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne