07.04.2004 Podatki

Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2004 r., sygn. FSK 16/04

Przepisami określającymi zasady i tryb postępowania, o których mowa w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP są między innymi te postanowienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji Podatkowej /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, które regulują instytucję nadpłaty.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "P.- K." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Bydgoszczy z dnia 26 czerwca 2003 r. SA/Bd 1362/03 w sprawie ze skargi "P. - K." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na decyzję Izby Skarbowej w B. z dnia 22 stycznia 2003 r. (...) w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do maja 2001 r. wraz z odsetkami - uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje do ponownego rozpoznania WSA w Bydgoszczy, (...)


UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2002 r. Spółka z ograniczona odpowiedzialnością "P.-K." w P. złożyła w Urzędzie Skarbowym w Ś. wniosek o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług za okres od stycznia do maja 2001 r. w łącznej kwocie 125.340 zł. We wniosku wskazano, że Firma "P.-K." początkowo jako spółka cywilna a następnie jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadała status zakładu pracy chronionej, przyznany jej dwukrotnie na okres trzech lat, a mianowicie od 15 marca 1998 r. do 14 sierpnia 2001 r. i od 15 sierpnia 2001 r. do 14 sierpnia 2004 r. Z przyznaniem Spółce statusu zakładu pracy chronionej łączyły się uprawnienia określone w art. 31 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 27 stycznia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 123 poz. 776 ze zm./. Stanowiły je określone przywileje podatkowe. Przywilej taki przewidywał art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, który ustanowił korzystniejszy sposób rozliczania się z tego podatku. Ustawa z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 95 poz. 110/, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2000 r. pozbawiła zakłady pracy chronionej tych przywilejów. We wniosku w związku z tym podniesiono, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 czerwca 2002 r., K 45/01, orzekł miedzy innymi, że wprowadzający te zmiany art. 1 pkt 8 w związku z art. 3 powołanej ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie, w jakim zmienia zasady wyliczania kwoty podatku od towarów i usług podlegające zwrotowi na rzecz zakładów pracy chronionej, przed upływem trzyletniego okresu przewidzianego w art. 30 ust. 1 zdanie drugie powołanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, jest niezgodny z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, w zakresie w jakim nie przewidują regulacji przejściowych niezbędnych dla zapewnienia ochrony interesów prowadzących zakłady pracy chronionej, którzy - w zaufaniu do dotychczasowych przepisów - rozpoczęli realizację długookresowych przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych. We wniosku wskazano, że przytoczone orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego stanowi podstawę do zwrotu nadpłaty, określoną w art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne