Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2002 r., sygn. III SA 133/02
Przy świadczeniu usług przewozowych taksówkami za pomocą różnych środków transportu zarówno koszty, jak i zysk, muszą być uśrednione przy uwzględnieniu takich elementów jak marki samochodów, używanych jako taksówki, czy stosowany rodzaj paliwa. W tym zakresie ustawodawca pozostawił organowi ustalającemu ceny urzędowe swobodę, wynikającą z faktu, że w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach /Dz.U. 1988 nr 27 poz. 195 ze zm./ była mowa o "uzasadnionych kosztach" i zysku, bez bliższego precyzowania dochodzenia do ich wysokości.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Izby Gospodarczej Właścicieli Prywatnych Taksówek Osobowych na uchwałę Rady m.st. Warszawy z dnia 25 czerwca 2001 r. (...) w przedmiocie urzędowych cen za przejazdy taksówkami osobowymi - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 5 lipca 2001 r. Izba Gospodarcza Właścicieli Prywatnych Taksówek Osobowych, powołując się na art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, wezwała Radę m.st. Warszawy w imieniu swojej organizacji i jej członków, których interesy reprezentuje, do usunięcia naruszenia prawa, polegającego na wprowadzeniu uchwałą (...) Rady z dnia 25 czerwca 2001 r., zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia urzędowych cen za przejazdy taksówkami osobowymi, stawek cen urzędowych nie odpowiadających wymogom art. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach /Dz.U. 1988 nr 27 poz. 195 ze zm./ a w szczególności ust. 1 tego przepisu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty