Wyrok NSA z dnia 16 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2406/00
1. Zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej budowy lub robót budowlanych jest formą wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wymagającej ustalenia przez wymieniony organ, czy zamierzona budowa lub roboty budowlane odpowiadają wymogom prawa i mogą być realizowane, czy też organ powinien nie dopuścić do realizacji danej budowy /robót budowlanych/.
2. Wydając na podstawie art. 30 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ decyzją nakładającą na stronę obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę organ działa w ramach uznania administracyjnego, a zatem powinien określić przesłanki rozstrzygnięcia.
Przesłanki te powinny jednoznacznie wskazywać przewidywane ujemne skutków realizacji inwestycji, o których mowa w tym przepisie i je uprawdopodobniać.
Kontrola przez Sąd tego typu decyzji polega bowiem na ocenie, czy organ wydający decyzję uznaniową nie przekroczył granic uznania administracyjnego, działając w sposób dowolny.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w sprawie ze skargi "C.-M." Spółki z o.o. w W. na decyzję Wojewody Z. z dnia 24 sierpnia 2000 r. (...) w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu w sprawie zgłoszenia robót budowlanych i nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatu P. z dnia 30 maja 1999 r. (...),
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty