Wyrok NSA z dnia 29 sierpnia 2001 r., sygn. IV SA 1036/99
Naczelny Sąd Administracyjny ma prawo odmówić zastosowania w konkretnej sprawie, przepisu prawa miejscowego, stanowiącego podstawę prawne decyzji, ale tylko wtedy, gdy dany przepis narusza ustawę lub konstytucję.
Nie można natomiast odmówić zastosowania przepisu prawa miejscowego tylko z powodu braku lub nieprawidłowego uzgodnienia projektu planu z właściwym organem.
Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rejonowego Zarządu Infrastruktury w L. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 17 maja 1999 r. (...) w przedmiocie nieważności pozwolenia na budowę - skargę oddala.
UZASADNIENIE
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z 21 kwietnia 1999 r. na podstawie art. 158 par. 1, art. 157 par. 1 i 2 oraz art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa z urzędu stwierdził nieważność decyzji Szefa Wojskowej Inspekcji Architektoniczno-Budowlanej K. Okręgu Wojskowego z 18 grudnia 1997 r. zatwierdzającej projekt budowlany, udzielającej pozwolenia na budowę pozostałych elementów PCO w strefie bezpieczeństwa po lewej stronie modernizowanej strzelnicy Al na terenie kompleksu wojskowego nr 8101 w L. i nakładającej obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie. W uzasadnieniu wskazano, że wbrew wymogom art. 39 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ oraz art. 32 ust. 4 pkt 1 i art. 33 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ przedmiotowe pozwolenie na budowę z 18 grudnia 1997 r. nie zostało poprzedzone wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zdaniem organu nadzoru, nie jest nią, wydana na podstawie ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, decyzja Szefa Okręgowej Wojskowej Inspekcji Architektoniczno-Budowlanej w K. z 7 kwietnia 1994 r. ustalając sposób zagospodarowania terenu zamkniętego obejmującej modernizację istniejącej strzelnicy typu Al oraz budowę strzelnicy PCO na terenie kompleksu wojskowego nr 8101 w L. Wynika to z art. 66 ust. 2 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z tym przepisem tylko ostateczne decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji, dla których do dnia wejścia w życie ustawy nie wydano decyzji o pozwoleniu na budowę, traktuje się jak decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest oczywistym naruszeniem wymienionych wyżej przepisów. Staje się ono rażące z uwagi na niezgodność pozwolenia na budowę z obowiązującymi przepisami prawa miejscowego czyli ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty