10.11.2000

Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2000 r., sygn. SA/Bk 706/00

Tak jak usytuowanie budynku przy granicy działki wymaga pisemnej zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości, zgodnie z par. 12 ust. 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /t.j. Dz.U. 1999 nr 15 poz. 140/, tak i usytuowanie wszelkich dobudówek do budynku przy granicy działki wymaga także zgody sąsiada.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Piotra Z. na decyzję (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia 2 maja 2000 r. (...) w przedmiocie nakazu rozbiórki dobudowy do istniejącego budynku mieszkalnego - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Na skutek złożonego w dniu 30 września 1999 r. przez Czesławę Dz. wniosku Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. wszczął postępowanie w sprawie wykonanego przez Piotra Z. na nieruchomości przy ul. 1 M. 1 w S. ganku przy budynku mieszkalnym, graniczącym z budynkiem Aleksandra i Czesławy Dz., zamieszkałych przy ul. 1 M. 3. Decyzją z dnia 29 listopada 1999 r. organ nadzoru budowlanego orzekł rozbiórkę ganku w oparciu o art. 48 prawa budowlanego z 1994 r. ustalając, że inwestor wykonał go we wrześniu 1999 r. w miejscu zniszczonej werandy nie posiadając pozwolenia na budowę. Powyższa decyzja na skutek odwołania inwestora została przez organ II instancji uchylona /decyzją z 11 stycznia 2000 r./ a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia. Organ odwoławczy zalecił jednoznaczne wyjaśnienie zakresu wykonanych prac i dokonanie ich kwalifikacji z jednoznacznym ustaleniem czy była to rozbudowa, czy dobudowa, czy tylko zamiana oddzielenia werandy z ażurowego na pełne, co pozwalałoby na stosowanie innych przepisów prawa budowlanego niż art. 48. Organ I instancji ponownie przeprowadził oględziny, zebrał dokumentację i decyzją z dnia 14 lutego 2000 r. powołując się na art. 51 ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. "prawo budowlane", nakazał inwestorowi uzyskanie pozwolenia na użytkowanie wybudowanego łapacza wiatru wskazując, iż uzyskanie pozwolenia na użytkowanie winno nastąpić na podstawie inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych oraz po stwierdzeniu zdatności rozbudowy do użytkowania i uzgodnieniu jej z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w B. z uwagi na położenie obiektu w strefie ochrony konserwatorskiej. Uzasadniając decyzję organ wskazał, że wykonane przez inwestora roboty, to roboty remontowe, które nie wymagały w związku z tym pozwolenia na budowę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne