Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 1998 r., sygn. II SA/Łd 2617/97
Rada gminy /miasta/ nie ma upoważnienia ustawowego do podjęcia uchwały zawierającej przepisy powszechnie obowiązujące ustalające zasady korzystania z ulicy /art. 30 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Stowarzyszenia Kupców ulicy P. na uchwałę Rady Miejskiej w Ł. z dnia 26 marca 1997 r. nr (...) w przedmiocie zasad korzystania z niektórych odcinków ulicy P. i na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ w związku z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ stwierdził niezgodność zaskarżonej uchwały z prawem, a także - zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o NSA - zasądził od Rady Miejskiej w Ł. na rzecz skarżących dziesięć złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
UZASADNIENIE
Stowarzyszenie Kupców ulicy P. zaskarżyło do sądu administracyjnego uchwałę nr LV/567/97 Rady Miejskiej w Ł. w sprawie zasad korzystania z niektórych odcinków ulicy P. W skardze Stowarzyszenie wyjaśniło, że pismem z dnia 16 kwietnia 1997 r. zwróciło się do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Ł. o spowodowanie uchylenia zaskarżonej uchwały ewentualnie jej zmiany przez wprowadzenie możliwości wjazdu samochodów osobowych także w celu dokonania zakupów w sklepach znajdujących się na ulicy P. na odcinkach wymienionych w par. 2 ust. 1 tej uchwały. W skardze podniesiono zarzut naruszenia prawa przez podjęcie uchwały na podstawie przepisów, które nie mogły stanowić jej podstawy /art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym, art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. "a" ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych/. Naruszony został także przepis Konstytucji stanowiący, że wszystkie organy władzy publicznej działają na podstawie prawa. Rada Miejska mogłaby wprowadzić zakaz ruchu czy zakaz wjazdu na drogę publiczną, gdyby takie upoważnienie wynikało wprost z przepisów, a takich przepisów nie zawiera żadna z ustaw powołanych jako podstawa prawna uchwały. Wprowadzenie zakazu korzystania z drogi publicznej przez samochody narusza nie tylko prawa podmiotowe obywateli, ale także swobodę prowadzenia działalności gospodarczej przez członków Stowarzyszenia, gdyż znacznie spadły obroty w sklepach na zamkniętych odcinkach ulicy P.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty