11.02.1998 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 11 lutego 1998 r., sygn. I SA/Ka 1490/96

Opłaty wnoszone przez członków spółdzielni mieszkaniowej, które zostały przeznaczone na pokrycie kosztów montażu grzejnikowych zaworów termostatycznych w ich mieszkaniach oraz instalacji liczników ciepła w węzłach cieplnych budynków stanowiących własność spółdzielni, nie mają wpływu na wysokość dotacji z budżetu państwa /par. 2 ust. 2 pkt 2 i 4 w związku z par. 3 ust. 5 pkt 3 i 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie sposobu podziału oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych w 1994 r. - Dz.U. nr 73 poz. 329/.

 

Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej "G." w Cz. na decyzję Izby Skarbowej w (...) z dnia 26 lipca 1996 r. w przedmiocie ustalenia zobowiązania z tytułu zwrotu pobranej nienależnie części dotacji przedmiotowej za 1994 r. i na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ uchylił zaskarżoną decyzję, a także - zgodnie z art. 55 ust. 1 tej ustawy - zasądził od Izby Skarbowej jeden tysiąc siedemnaście złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania na rzecz skarżącej.


UZASADNIENIE

(...) Urząd Skarbowy w Cz. decyzją z dnia 24 kwietnia 1996 r. /nr DUS-I-2/332a/63/96/, powołując się m.in. na art. 20 ust. 1 i 2 ustawy budżetowej na rok 1994 /Dz.U. nr 52 poz. 209/ oraz na par. 2 ust. 2 pkt 2 i 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie sposobu podziału oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych w 1994 r. /Dz.U. nr 73 poz. 329/, ustalił zobowiązanie z tytułu zwrotu pobranej nienależnie części dotacji przedmiotowej za rok 1994 w wysokości 9.900,00 zł /po denominacji/, ciążące na Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej "G." w Cz. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji, opierając się na wyniku kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia 27 lutego 1996 r. /nr 04/02/0/101/96/, wyjaśnił, iż w 1994 r. spółdzielnia dokonała w ramach remontów montażu zaworów termostatycznych w mieszkaniach budynku przy ul. S. nr 56/54, który został oddany do użytku przed dniem 1 lipca 1991 r., oraz instalacji liczników ciepła wraz z urządzeniami automatycznej regulacji w węzłach cieplnych budynków stanowiących jej własność. W związku z tymi pracami spółdzielnia była obowiązana do rozliczenia dotacji za 1994 r. z budżetem państwa zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 maja 1994 r. i do kosztów wymienionych remontów należało odpowiednio stosować par. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia i par. 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia. Urząd Skarbowy zwrócił następnie uwagę na par. 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, w myśl którego udział dotacji w finansowaniu nakładów poniesionych przez spółdzielnię nie mógł przekraczać 50 proc. poniesionych przez spółdzielnię kosztów montażu zaworów termostatycznych produkcji krajowej oraz instalacji liczników ciepła w węzłach cieplnych. Wyjaśnił następnie, iż w sprawie niniejszej wykonanie montażu zaworów termostatycznych oraz aparatury pomiarowej węzłów cieplnych spółdzielnia zleciła Zakładowi Aparatury Pomiarowo- Regulacyjnej Marka P., który wystawił dla spółdzielni faktury VAT. Według tych faktur spółdzielnia za wykonane roboty remontowe - z wyłączeniem kwoty 55.128.300 zł /przed denominacją/, dotyczącej kosztów własnej obsługi inwestorskiej - poniosła koszty w wysokości 641.027.000 zł. Jednakże - jak podkreślił Urząd Skarbowy - na kwotę 205.505.300 zł spółdzielnia refakturowała koszty z tytułu prowadzonych robót remontowych i wystawiła imienne rachunki uproszczone dla lokatorów. Ten fakt świadczył o sprzedaży robót remontowo-budowlanych i zmniejszeniu poniesionych przez spółdzielnię kosztów, zwłaszcza że spółdzielnia zadeklarowała i odprowadziła do Urzędu Skarbowego podatek VAT należny od tej sprzedaży i naliczony w rachunkach uproszczonych. W rezultacie Urząd Skarbowy przyjął, iż spółdzielnia w 1994 r. poniosła faktycznie koszty związane z montażem zaworów termostatycznych i instalacją liczników ciepła w węzłach cieplnych w wysokości 435.521.700 zł, natomiast do wyliczenia należnej dotacji przyjęła 641.027.000 zł, wynikające z faktur wykonawcy, bez pomniejszenia o dokonaną sprzedaż o wartości 205.505.300 zł, wynikającą z rachunków uproszczonych wystawionych dla członków spółdzielni. W ten sposób - zdaniem Urzędu Skarbowego - nastąpiło zawyżenie kwoty należnej dotacji, gdyż faktyczne koszty wyniosły 435.521.700 zł. Nie zostały przy tym uznane argumenty spółdzielni, iż odrębne wpłaty członków spółdzielni mogły stanowić podstawę do obliczenia kwoty należnej dotacji na dofinansowanie części kosztów remontu, a wystawione dla członków spółdzielni rachunki uproszczone umożliwiły im odliczenia od dochodu. Dotacją budżetową były objęte wydatki ponoszone przez spółdzielnię, a nie przez członka spółdzielni, i to podlegające odliczeniu od jego dochodu. W konsekwencji - po dokonaniu stosownych obliczeń - Urząd Skarbowy przyjął, że zawyżenie kosztów o 205.505.300 zł spowodowało zawyżenie dotacji o 99.000.000 zł /przed denominacją/.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty