Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 1997 r., sygn. SA/Sz 414/96
Zakup nalepek z nazwą producenta sprzedawanych anten satelitarnych w celu naklejenia ich na produkt uzasadnia uznanie związku skutkowo-przyczynowego między uzyskanym przychodem ze sprzedaży anten a kosztem uzyskania przychodu, poniesionym przez sprzedawcę /art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 17 listopada 1995 r. Urząd Skarbowy w S. określił zobowiązanie podatkowe Władysławie P. w podatku dochodowym za 1993 r. w wysokości 906,20 zł po denominacji prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie handlu, albowiem po przeprowadzeniu postępowania podatkowego uznano, że podatniczka zaniżyła przychód o kwotę 600.000 zł w wyniku mylnego podsumowania kolumny przychodu oraz zawyżyła koszty uzyskania przychodu o kwotę 19.484.000 st. zł.
Według stanowiska organu podatkowego I instancji zawyżenie kosztów na wyżej wymienioną kwotę zostało spowodowane mylnym przeniesieniem podsumowania ze strony 22 księgi w wyniku czego zawyżono wydatki o kwotę 50.000 st. zł, a ponadto nie uznano za koszt uzyskania przychodu wydatku dotyczącego zakupu nalepek na czasze anten satelitarnych o treści "P." jako nie mającego związku z przychodem uzyskanym przez podatniczkę. Zatem zaewidencjonowane w księdze kwoty 6.469.000 st. zł według rachunku z dnia 18 września 1993 r., 6.496.000 st. zł. według rachunku z dnia 22 września 1993 r., i 6 469 st. zł według rachunku z dnia 30 września 1993 r. potraktowane zostały jako nieuzasadnione zawyżenie kosztów, powołując art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416/.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty