Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1996 r., sygn. I SA 1238/95
Organem odwoławczym od decyzji wojewody odmawiającej wznowienia postępowania komunalizacyjnego /art. 149 par. 3 Kpa/ jest Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał zasadność skargi Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa - Oddział Terenowy w S. na decyzję Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 1995 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody (...) dotyczącej komunalizacji i na podstawie art. 207 par. 3 Kpa w związku z art. 68 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji.
UZASADNIENIE
Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów decyzją z dnia 30 sierpnia 1995 r. nr (...) odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody (...) z dnia 14 stycznia 1993 r. nr G.II 7224-2/295/95 w sprawie przekazania Gminie Ś. gruntów Skarbu Państwa położonych w obrębie B. o powierzchni 12,70 ha, oznaczonych jako działki nr 63/2 i 65/2. W uzasadnieniu decyzji Minister stwierdził, że decyzją z dnia 14 stycznia 1993 r. Wojewoda (...) przekazał jako mienie komunalne, na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./, grunty Skarbu Państwa położone w obrębie B. o powierzchni 12,70 ha, oznaczone jako działki nr 63/2 i 65/2. Nieruchomości te stanowiły część majątku Państwowego Gospodarstwa Rolnego Ś. z siedzibą w D., zlikwidowanego decyzją Wojewody w dniu 30 listopada 1992 r. Przekazanie tych nieruchomości nastąpiło na wniosek Gminy Ś. umotywowany tym, że w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy działki te zostały przeznaczone pod usługi, zabudowę letniskową i oczyszczalnię ścieków, co jest związane z realizacją zadań własnych Gminy. Pismem z dnia 30 marca 1993 r. wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji Wojewody wniosła Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa - Oddział w S. Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów wniosku tego nie uwzględnił. Przekazanie Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa majątku likwidowanych państwowych gospodarstw rolnych jest obligatoryjnie poprzedzone wykreśleniem przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych, co następuje z dniem podjęcia przez organ założycielski decyzji o likwidacji przedsiębiorstwa. Organ założycielski przekazuje Agencji majątek oraz wierzytelności i zobowiązania zlikwidowanego przedsiębiorstwa. Przekazanie Agencji majątku następuje w trybie określonym w art. 19 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 107 poz. 464 ze zm./. Z przepisu tego wynika, że faktyczne przekazanie nieruchomości następuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego przez podmiot przekazujący i Agencję. Do czasu protokolarnego przekazania nieruchomości uprawnienia właścicielskie wykonuje Skarb Państwa, reprezentowany w tym wypadku przez Wojewodę (...), który jest uprawniony do przekazania nieruchomości jako mienia komunalnego gminie. Z akt sprawy wynika, że decyzja komunalizacyjna jest datowana dnia 14 stycznia 1993 r., natomiast protokolarne przekazanie pozostałego mienia zlikwidowanego PGR-u Ś. nastąpiło dnia 22 stycznia 1993 r. i dopiero z tym dniem zostały przeniesione na Agencję prawa i obowiązki wynikające z wykonywania prawa własności w stosunku do przejętego mienia. Prawa i obowiązki zatem nie dotyczą działek przekazanych w dniu 14 stycznia 1993 r. Gminie Ś. przez ówczesnego właściciela tych nieruchomości, czyli Skarb Państwa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty