Wyrok NSA z dnia 16 czerwca 1993 r., sygn. III SA 193/93
Obowiązkiem organu administracyjnego jest dokonanie oceny każdego dowodu, w tym także dowodu z opinii biegłego. Oznacza to konieczność prześledzenia toku rozumowania autora, wyjaśnienia stwierdzeń niejasnych i sprawdzenia czy końcowy wniosek pozostaje w logicznym związku z poprzedzającą go treścią. W praktyce orzeczniczej organów administracyjnych utarła się zasada bezkrytycznego przyjmowania konkluzji biegłego. W rezultacie to nie organ administracyjny lecz biegły rozstrzyga sprawę, a jego opinia służy organowi za potocznie nazywaną "podkładkę".
Jeżeli art. 40 ust. 4 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości /t.j. Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127/ obniża cenę sprzedaży państwowych i gminnych obiektów wpisanych do rejestru zabytków o 50 procent, a nawet pozwala na dalszą obniżkę ceny do całkowitego zwolnienia włącznie - to okoliczność ta nie może pozostać bez wpływu na rynkowe ceny obiektów zabytkowych należących do prywatnych właścicieli. Jeżeli na rynku nie było chętnych do zakupu omawianego obiektu po cenie wyższej od zapłaconej przez skarżących, to cena rzeczywiście zapłacona odpowiadałaby cenie rynkowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty