03.06.1993 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 3 czerwca 1993 r., sygn. SA/Po 561/93

1. Ulgi podatkowe przysługujące zlikwidowanemu w trybie art. 37 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ przedsiębiorstwu państwowemu nie mogą być przeniesione w drodze umowy cywilnoprawnej na rzecz powstałej spółki akcyjnej.

2. Podstawą przyznania przywilejów podatkowych nie może być przepis proceduralny, jakim jest art. 7 Kpa.

 

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił na podstawie art. 207 par. 5 Kpa skargę spółki akcyjnej "E." w S. na decyzję Izby Skarbowej w (...) z dnia 16 grudnia 1992 r. w przedmiocie ustalenia podatku dochodowego za okres od 1 kwietnia do 31 grudnia 1991 r.


UZASADNIENIE

Urząd Skarbowy w S. decyzją nr II US 5/730/W/9/92 z dnia 31 marca 1992 r. wymierzył spółce akcyjnej "E." w S. podatek dochodowy od osób prawnych za okres od 1 kwietnia 1991 r. do 31 grudnia 1991 r. w wysokości 3.312.084.700 zł, nie uwzględniając ulgi inwestycyjnej z tytułu realizacji inwestycji mającej na celu ochronę środowiska oraz poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obniżki z tytułu zwiększenia sprzedaży produkowanych materiałów i wyrobów na potrzeby budownictwa mieszkaniowego. Swe rozstrzygnięcie Urząd uzasadnia tym, iż spółka "E." została wpisana do rejestru handlowego w dniu 22 lutego 1991 r., a jej założycielami byli pracownicy przedsiębiorstwa państwowego "E.", które zostało postawione w stan likwidacji na podstawie art. 37 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298/ i wykreślone z rejestru przedsiębiorstw państwowych w dniu 25 września 1991 r. W wyniku zawartej w dniu 11 września 1991 r. umowy notarialnej organ założycielski oddał do odpłatnego korzystania spółce akcyjnej na czas określony do dnia 31 marca 2006 r. zespół składników materialnych i niematerialnych zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego "E.". Zdaniem Urzędu Skarbowego, spółka akcyjna, która rozpoczęła działalność gospodarczą z dniem 1 kwietnia 1991 r., nie jest uprawniona do skorzystania z ulg w podatku dochodowym (...), ponieważ nie mają do niej zastosowania przepisy art. 8 ust. 2 i 3 powyższej ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. i nie może ona wstąpić we wszystkie prawa i obowiązki byłego przedsiębiorstwa państwowego, wynikające z ustaw i decyzji administracyjnych. Ulga z tytułu produkcji materiałów i wyrobów na potrzeby budownictwa mieszkaniowego zgodnie z par. 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1989 r. w sprawie obniżek podatku dochodowego od osób prawnych /Dz.U. 1990 nr 4 poz. 20/ przysługuje jedynie tym podatnikom, którzy zwiększyli sprzedaż tych wyrobów i materiałów w stosunku do 1988 r. Nie ma natomiast zastosowania do produkcji uruchomionej po 1988 r. i do podatników, którzy powstali po 1988 r., spółka akcyjna "E." zaś powstała dopiero w lutym 1991 r. Ulga z tytułu realizacji inwestycji mających na celu ochronę środowiska i poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy przysługuje jedynie jednostkom gospodarki uspołecznionej, które spełniły warunki określone w par. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 1988 r. w sprawie ulg w podatku dochodowym /Dz.U. nr 2 poz. 3/, a mianowicie do końca 1988 r. powiadomiły urząd skarbowy o zamiarze realizacji inwestycji, a organ podatkowy - po zbadaniu zasadności wystąpienia i prawidłowości przekazanych danych - nie zakwestionował prawa do skorzystania z tej ulgi. Warunki te spełniało zlikwidowane przedsiębiorstwo państwowe "E.", natomiast nie spełniła i nie mogła ich spełnić spółka akcyjna. Spółka akcyjna, nie będąc jednostką gospodarki uspołecznionej, nie mogła nabyć uprawnień do skorzystania z ulgi z tytułu realizacji inwestycji na podstawie powyższego rozporządzenia, tym bardziej że przestało ono obowiązywać począwszy od dnia 1 stycznia 1989 r. Spółka akcyjna nie mogła też nabyć uprawnień na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o ulgach podatkowych z tytułu realizacji inwestycji /Dz.U. nr 45 poz. 230 ze zm./, ponieważ ustawa ta utraciła moc z dniem 1 stycznia 1990 r. na podstawie art. 3 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania /Dz.U. nr 74 poz. 443/. Przepisy prawne po tych datach nie przewidują przyznania prawa do korzystania z wyżej opisanych ulg inwestycyjnych, a zatem w dniu powstania spółki nie było podstaw prawnych do przyznania ulgi w podatku dochodowym z tytułu realizacji inwestycji mającej na celu ochronę środowiska albo poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto Urząd Skarbowy w uzasadnieniu swej decyzji stwierdza, że spółka akcyjna "E." nie miała prawa do skorzystania z ulgi z tytułu dokończenia realizacji inwestycji rozpoczętej przez zlikwidowane przedsiębiorstwo państwowe "E.". Postanowienie par. 7 umowy notarialnej z dnia 11 września 1991 r. o oddaniu mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania, iż spółka staje się następcą prawnym likwidowanego przedsiębiorstwa, ma jedynie znaczenie na gruncie art. 551 kodeksu cywilnego, natomiast uprawnienia do korzystania z ulg w podatku dochodowym nie mogą być przedmiotem następstwa prawnego na podstawie umowy notarialnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne