Artykuł aktualny na dzień 21-11-2024
19.01.2024 Kadry i płace

Listy płac - instrukcje rozliczeń

Lista płac jest dokumentem, na podstawie którego pracodawca lub zleceniodawca ustala prawidłową wysokość składek na ubezpieczenia społeczne (w części finansowanej przez pracownika i pracodawcę), ubezpieczenie zdrowotne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, wpłat na PPK, ewentualnych potrąceń przymusowych (np. zajęcie komornicze) i dobrowolnych (np. składka na ubezpieczenie grupowe na życie) i kwoty przypadającej pracownikowi do wypłaty (tzw. netto).

1. Pozycje standardowej listy płac*

Lp.

Pozycja

Należy wykazać:

1

2

3

1.

Przychódprzychód brutto, tj. wypłaty pieniężne, wartość pieniężną świadczeń w naturze, nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, a także świadczenia ponoszone za pracownika (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód powinien być podzielony na różne składniki, m.in.: wynagrodzenie zasadnicze, premie, dodatki, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wynagrodzenie chorobowe bądź zasiłek z ubezpieczenia społecznego (jeśli pracodawca jest jego płatnikiem). Jeżeli pracownik jest uczestnikiem PPK, to wyodrębniona powinna być też wpłata do PPK finansowana przez pracodawcę.

2.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w części finan­sowanej przez pracownika
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty