10 stycznia 2017 r.
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich
10 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Dostosowuje ona polskie przepisy do obowiązków wynikających z dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich (tzw. dyrektywy ADR, ang. Alternative Dispute Resolution) i rozporządzenia w sprawie internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich (tzw. rozporządzenia ODR, ang. Online Dispute Resolution). Dzięki pakietowi ADR/ODR wdrożonemu ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich zostaną wprowadzone procedury, które umożliwią konsumentom składanie wniosków o rozstrzyganie sporów z przedsiębiorcami do podmiotów oferujących niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne oraz szybkie metody ich alternatywnego rozwiązywania. Ustawa ma być stosowana do rozwiązywania sporów konsumenckich między konsumentem mającym miejsce zamieszkania w Polsce lub innym państwie członkowskim UE a przedsiębiorcą z siedzibą w Polsce (art. 4). Postępowanie ma być dla konsumentów z zasady nieodpłatne, choć za niektóre z czynności, np. opinie biegłego, mogą być pobierane opłaty (art. 41).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty