Jak ująć w księgach rachunkowych zakupy towarów, które nie są rozliczone w całości z wpłaconej zaliczki
W praktyce zdarzają się sytuacje, w których nabywca wpłaca zaliczkę na poczet dostaw towarów, które nie dochodzą do skutku lub też dochodzą do skutku w mniejszym wymiarze, niż pierwotnie zakładano. Taki przypadek może mieć miejsce np. w związku z rezygnacją z części zakupu czy brakiem możliwości sprowadzenia przez dostawcę określonych towarów. Wskazany przebieg transakcji wymaga odpowiedniego rozliczenia podatkowego oraz ujęcia w księgach rachunkowych.
Wpłata zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego u dostawcy oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego u nabywcy. Brak realizacji dostawy w zakładanej wysokości oznacza, że dostawca powinien zwrócić nabywcy niewykorzystaną część zaliczki i wystawić fakturę korygującą (art. 106j ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Natomiast nabywca jest obowiązany zmniejszyć odliczenie VAT naliczonego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty