Jak sprzedawca powinien rozliczyć w księgach zwrot towaru
Zwrot towaru jest na ogół spowodowany jego złą jakością lub istnieniem ukrytych wad. W takiej sytuacji kupujący może m.in. odstąpić od umowy z żądaniem zwrotu wynagrodzenia lub żądać wymiany wadliwego towaru na nowy, pozbawiony wad. Choć elementem wspólnym obu tych sytuacji jest zwrot towaru, to skutki podatkowe i bilansowe istotnie różnią się od siebie.
1. Dokumentowanie i rozliczanie odstąpienia od umowy skutkującego zwrotem towaru i wynagrodzenia
Dokonany przez nabywcę zwrot towaru oznacza konieczność skorygowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży. Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zdarzenie to powoduje obowiązek udokumentowania fakturą korygującą.
1.1. W którym momencie dokonany zwrot towaru koryguje przychód ze sprzedaży
Zwrot towaru powoduje konieczność korekty przychodu uzyskanego wcześniej z tytułu sprzedaży. Przez wiele lat pomiędzy podatnikami a fiskusem toczył się spór co do tego, czy w przypadku wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość sprzedaży moment dokonania tej korekty wyznacza data wystawienia faktury korygującej (korekta "bieżąca") czy data powstania przychodu na podstawie faktury pierwotnej (korekta "wstecz"). Obowiązujące do końca 2015 r. przepisy ustaw o podatku dochodowym wyznaczały jedynie moment powstania przychodu z tytułu sprzedaży, nie wskazywały natomiast, w sposób szczegółowy, na moment jego zmniejszenia, np. na skutek zwrotu towaru. Na podstawie ogólnej regulacji dotyczącej momentu powstania przychodu (art. 12 ust. 3 i 3a updop oraz art. 14 ust. 1 i 1c updof) organy podatkowe twierdziły wówczas, że wystawienie faktury korygującej w związku ze zwrotem towaru nie zmienia daty powstania przychodu, koryguje jedynie jego wysokość. Z tego powodu uznawano, że zwrot towaru korygował wysokość przychodu w dacie powstania przychodu wynikającego z faktury pierwotnej.
Z dniem 1 stycznia 2016 r. do ustaw o podatku dochodowym dodano przepisy szczegółowo wskazujące na moment korekty przychodów. Z art. 12 ust. 3j updop oraz art. 14 ust. 1m updof wynika, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą pomyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Na tej podstawie zwrot towaru udokumentowany wystawioną fakturą korygującą zmniejsza przychód podatkowy w dacie wystawienia korekty. Potwierdził to również Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 lutego 2016 r., sygn. IPPB6/4510-432/15-3/AZ, w której wskazał, że:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty