Jak traktować podatkowo wydatki na zaniechane przedsięwzięcie
W 2009 r. nasza firma podpisała umowę z centrum handlowym na otwarcie w nim sklepu. W 2010 r. po różnych analizach okazało się, że nie możemy otworzyć tego lokalu, niestety otrzymaliśmy faktury za jego otwarcie i czynsz za dwa miesiące zgodnie z umową.
problem
1. Czy w tej sytuacji możemy koszty związane z czynszem zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, mimo że lokal nie został otwarty?
2. Czy możemy odliczyć VAT z tych faktur?
rada
1. Tak. Rezygnacja z otwarcia lokalu była ekonomicznie uzasadnionym dążeniem do zapobieżenia możliwym stratom finansowym związanym z utrzymywaniem nierentownego sklepu.
2. Tak, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT, gdyż dokonane zakupy były związane ze sprzedażą opodatkowaną.
uzasadnienie
Kosztami uzyskania przychodów są nie tylko koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ale także koszty poniesione w celu zachowania lub zabezpieczenia jego źródeł. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków. W Państwa przypadku rezygnacja z otwarcia lokalu była ekonomicznie uzasadnionym dążeniem do zapobieżenia możliwym stratom finansowym związanym z utrzymywaniem nierentownego sklepu. W przeszłości organy podatkowe zrównywały taką sytuację z zaniechaniem inwestycji, które było wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r.). Jednak obecnie przepisy nie wyłączają zaniechanych inwestycji z kosztów. Nie ma więc podstawy do odmowy zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty