Jak udowodnić, co było w kopercie listu wysłanego do US
Tak prosta czynność jak wysłanie listu poleconego do urzędu skarbowego może stać się przyczyną poważnych kłopotów, gdy zaginie część dokumentów włożonych do koperty przez podatnika. Urząd skarbowy może twierdzić, że w kopercie nie było danego dokumentu, który - to z kolei wersja podatnika - został przez niego włożony do koperty i wysłany pocztą. Przepisy są niedostosowane do rozwiązywania tego typu problemów. W praktyce wyeliminuje je upowszechnienie się formy przekazywania dokumentów do US drogą elektroniczną z podpisem elektronicznym. W artykule przedstawiamy sposoby zminimalizowania ryzyka kłopotów w przypadku sporu z US o zawartość koperty.
Dokumenty podatnika mogą zaginąć w urzędzie skarbowym lub izbie skarbowej. Sytuacja bardzo rzadka, ale możliwa. Wtedy kłopoty mogą mieć podatnicy przekazujący do organów podatkowych dokumenty jako listy. W takich przypadkach spór dotyczy tego, czy dokument zaginął na terenie urzędu skarbowego, czy też podatnik, będąc przekonanym, że włożył go do koperty, przez przeoczenie tego nie zrobił.
W praktyce nadawca listu, nawet gdy jest to list polecony, nie ma możliwości udowodnienia wprost, jakie dokumenty powinny być w liście, który otrzymał urząd skarbowy. Nie miał przecież możliwości wsunięcia na poczcie dokumentów do koperty w obecności pracownika poczty i uzyskania protokołu zawartości listu poleconego. Sprawa jest prostsza, gdy w liście do urzędu skarbowego był jeden dokument. Po okazaniu przez podatnika dowodu nadania listu poleconego z informacją o dacie jego wysłania i sprawdzeniu przez pocztę, czy dotarł on do urzędu skarbowego, organ podatkowy powinien okazać choć jeden dokument z podpisem podatnika lub pełnomocnika, który był umieszczony w kopercie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty