Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    02.02.2009 Rachunkowość firm

    Zakończenie inwentaryzacji - jak rozliczyć różnice inwentaryzacyjne

    Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 27 ust. 2), że: ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. Oznacza to, że w przypadku większości jednostek ustalone na początku 2009 r. różnice inwentaryzacyjne należy ująć w księgach rachunkowych 2008 r. najpóźniej z datą 31 grudnia 2008 r.

    Kontrola kompletności i poprawności zgromadzonej dokumentacji inwentaryzacyjnej

    Zakończenie inwentaryzacji wiąże się ze zgromadzeniem w komórce księgowości wielu dokumentów inwentaryzacyjnych. Oprócz dokumentacji dotyczącej inwentaryzacji dokonywanej drogą uzgodnień sald oraz porównywania danych weryfikacji stanów księgowych (które powstają w księgowości) gromadzone są przede wszystkim arkusze spisów z natury i protokoły inwentaryzacyjne (przekazywane przez komisję inwentaryzacyjną lub bezpośrednio przez zespoły spisowe).

    Pierwszym etapem rozliczenia inwentaryzacji jest kontrola kompletności i poprawności posiadanej dokumentacji inwentaryzacyjnej. Należy zbadać, czy:

    l arkusze spisowe zostały oddane w komplecie (wraz z dokumentacją uzupełniającą),

    l zapisy w arkuszach spisowych są poprawne (czy właściwie wypełniono arkusze spisowe zarówno pod względem formalnym, jak i rachunkowym),

    l poprawnie przeniesiono dane z arkuszy spisowych do zestawień zbiorczych,

    l wyodrębniono w czasie spisu składniki zbędne, niepełnowartościowe, nieprzydatne, a także będące własnością innych jednostek,

    l zostały pobrane od osób odpowiedzialnych materialnie oświadczenia wstępne i końcowe (składane przed spisem i po jego zakończeniu).

    Wycena arkuszy spisowych

    Stwierdzone wszelkie braki oraz błędy w dokumentacji inwentaryzacyjnej należy wyjaśnić z komisją inwentaryzacyjną i dopiero wtedy można przystąpić do drugiego etapu rozliczenia, który polega na wycenie arkuszy spisowych dla celów ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. Wycena arkuszy spisowych dokonywana jest przez pracowników działu księgowości (w większości przypadków). Ma ona za zadanie ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie. Wycena ta polega na wpisaniu w arkuszach spisowych lub oddzielnych arkuszach rozliczeniowych ceny (wynikającej z ewidencji księgowej) każdego spisanego ilościowo składnika, a następnie na pomnożeniu ustalonej ilości i ceny ewidencyjnej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jakie należności nie podlegają inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald
    • Wskaźnik: Wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2026 r.
    • Możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych w przypadku podziału przez wyodrębnienie
    • Odsetki – w kosztach podatkowych, pkpir i ewidencji rachunkowej
    • Kto podpisuje i zatwierdza sprawozdanie finansowe spółki na dzień poprzedzający postawienie jej w stan likwidacji
    • USTAWA z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości Art./§ 27
    • USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Art./§ 119 124
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    05.11.2021 Rachunkowość firm
    Jak kompensować należności w walucie polskiej z zobowiązaniem w walucie obcej
    Czytaj więcej
    05.11.2021 Rachunkowość firm
    Jak przejść z ewidencji magazynowej towarów na rzecz bezpośredniego odpisywania ich w koszty
    Czytaj więcej
    03.11.2021 Rachunkowość firm
    Likwidacja działalności w księgach rachunkowych
    Czytaj więcej
    12.10.2021 Rachunkowość firm
    Jak podwyższyć cenę ewidencyjną wyrobów gotowych w księgach rachunkowych
    Czytaj więcej
    12.10.2021 Rachunkowość firm
    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych zakup środka trwałego poprzedzony zaliczką w walucie obcej od polskiego kontrahenta
    Czytaj więcej
    08.09.2021 Rachunkowość firm
    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych odstąpienie od kary umownej naliczonej w walucie obcej
    Czytaj więcej
    06.09.2021 Podatki
    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych fakturę za holowanie samochodu
    Czytaj więcej
    10.06.2021 Rachunkowość firm
    Zawarcie lub przedłużenie umowy OC biur rachunkowych w 2021 r.
    Czytaj więcej
    09.06.2021 Podatki
    Jak ująć w księgach rachunkowych darowiznę własnego wyrobu
    Czytaj więcej
    07.06.2021 Podatki
    Rozliczanie kar umownych w podatkach dochodowych, VAT i księgach rachunkowych
    Czytaj więcej
    12.05.2021 Rachunkowość firm
    Jak rozliczyć dotację otrzymaną na zmodernizowanie całkowicie umorzonego środka trwałego
    Czytaj więcej
    12.05.2021 Rachunkowość firm
    Jak ująć w księgach rachunkowych fakturę kosztową otrzymaną po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego
    Czytaj więcej
    10.05.2021 Rachunkowość firm
    Jak ująć w księgach rachunkowych odsprzedaż bankowi waluty
    Czytaj więcej
    07.05.2021 Rachunkowość firm
    Jak rozliczyć w księgach rachunkowych sprzedaż pracownikowi uszkodzonego towaru poniżej ceny zakupu/nabycia
    Czytaj więcej
    04.05.2021
    Procedura rozliczania subwencji z tarczy 1.0. PFR
    Czytaj więcej
    09.04.2021 Rachunkowość firm
    Jak ująć w księgach rachunkowych różnicę między CIT-8 a sumą zaliczek
    Czytaj więcej
    11.03.2021 Rachunkowość firm
    Jak przeliczać otrzymanie zapłaty w walucie obcej w ratach
    Czytaj więcej
    08.03.2021 Podatki
    Problemy z rozliczaniem zaliczek w podatkach dochodowych, VAT i księgach rachunkowych
    Czytaj więcej
    10.02.2021 Rachunkowość firm
    BILANS 2020. Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym subwencję z PFR
    Czytaj więcej
    08.12.2020 Podatki
    BILANS 2020! Jak księgować faktury kosztowe na przełomie roku
    Czytaj więcej
    08.12.2020 Podatki
    BILANS 2020! Jak rozliczać sprzedaż na przełomie roku
    Czytaj więcej
    09.11.2020 Rachunkowość firm
    BILANS 2020! Jak ustalić utratę wartości środków trwałych
    Czytaj więcej
    02.11.2020 Podatki
    BILANS 2020! Przejście z podatkowej metody rozliczania różnic kursowych na rachunkową
    Czytaj więcej
    02.11.2020 Rachunkowość firm
    Jak ewidencjonować koszty badania sprawozdania finansowego
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.