Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    02.12.2006 Podatki Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    RABATY, OPUSTY, SKONTA I PREMIE W PRZEPISACH PODATKOWYCH I W KSIĘGACH ACHUNKOWYCH

    I. Wstęp
    Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzić do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy.
    Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe polegające na okresowym, zazwyczaj warunkowym, zmniejszeniu cen towarów (usług) dla określonych grup odbiorców stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.
    Najprostsza strategia marketingowo-cenowa mogłaby polegać na stosowaniu najniższych cen na danym rynku. Jednak, żeby móc stosować na dłuższą metę najniższe ceny, trzeba mieć najniższe koszty wytwarzania albo najtańsze źródła zakupu towarów, a w takiej sytuacji są jedynie nieliczne firmy.
    Ponieważ podwyższanie cen jest źle odbierane przez potencjalnych nabywców, przedsiębiorstwa, dążąc do maksymalizacji zysku, starają się z reguły na początku ustalać ceny na stosunkowo wysokim poziomie, szczególnie dla nowo wprowadzanych na rynek produktów.
    Taka strategia pozwala elastycznie reagować na sytuację rynkową i, zależnie od popytu, utrzymywać lub okresowo obniżać ceny. Obserwacje dowodzą, że nabywcy chętnie korzystają z wszelkiego rodzaju promocji - obniżek cen, stwarzających wrażenie „wyjątkowej okazji”. Takie zachowania dotyczą nie tylko gospodarstw domowych, ale również przedsiębiorców. W przypadku produktów sprzedawanych masowo nawet dość znaczna obniżka ceny, pod warunkiem że zapewnia ona rentowność sprzedaży, może być efektywnym narzędziem do zwiększenia obrotów, powodującym wzrost ilości sprzedawanych towarów z dużo większym globalnie zyskiem.
    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • RACHUNKOWOŚĆ
    • PIT
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • USTAWA z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości Art./§ 4
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 14 22
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art./§ 12 15 16
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 2 5 8 19 29 31 41 42 88
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.