Jak rozliczyć zakończoną przedwcześnie inwestycję w obcych środkach trwałych - wyjaśnienie MF
Nasi Czytelnicy zgłaszają problemy z wcześniejszym, niż początkowo planowali, zakończeniem inwestycji w obcych środkach trwałych. Urzędy oraz izby skarbowe stoją na stanowisku, że nakłady na tego typu inwestycje można odpisywać w koszty jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. W momencie przedterminowego zakończenia inwestycji przedsiębiorcy nie mogą przy tym odpisać jednorazowo w koszty niezamortyzowanej części poniesionych nakładów. Część przedsiębiorców - nie zgadzając się z taką interpretacją przepisów - w sporach z urzędami skarbowymi powoływała się na pismo MF z 7 kwietnia 2005 r., sygn. PB3/169- -8213-32/HS/05. Pismo to, zdaniem przedsiębiorców, informowało urzędy i izby skarbowe o tym, że w przypadku zakończenia inwestycji w obce środki trwałe niezamortyzowana część np. nakładów na remont lokalu użytkowego jest podatkowym kosztem. Na prośbę naszych Czytelników zwróciliśmy się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie, jakie zajmuje stanowisko w sprawie rozliczenia niezamortyzowanej części odpisów amortyzacyjnych w takiej sytuacji. Jest ono, niestety, niekorzystne dla przedsiębiorców - tylko faktyczna likwidacja środka trwałego w postaci inwestycji w obcym środku trwałym pozwala potraktować jako koszt podatkowy niezamortyzowaną część tej inwestycji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty